Med nytt koncept ska Akademibokhandeln vinna kampen mot nätaktörerna

Akademibokhandeln utvecklar sitt butikskoncept för att möta konkurrensen från nätet. ”Det är avgörande för oss att kunderna värdesätter vår butiksupplevelse”, säger försäljningschefen.
Text: Daniel Norman

Hittills har två butiker fått det nya konceptet, den i Hansa-gallerian i Malmö och den i Uppsala. Dessutom håller Akademibokhandeln på att bygga om butiken på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. 

– Vi gör inte om helt, säger Maria Edsman, chef för försäljning och drift, och pekar på tre förändringar: 

  • Ökad inspiration. 
  • Förenklingar för kunden. 
  • Barnavdelningen lyfts fram tydligare. 

Kedjan kommer också att låta sin kundklubb ta plats i butikerna. 

– Vi tog fram vår medlemsklubb för drygt ett år sedan och har inte integrerat det i konceptet riktigt bra ännu. Vi skapar nu kommunikation där vi talar om vilka fördelar det innebär att vara vän med oss, säger Maria Edsman. 

Tanken är att ytterligare två butiker ska byggas om enligt det uppdaterade konceptet under året. Resan fortsätter sedan under 2018. 

– Parallellt gör vi partiella omställningar i cirka tio butiker, där vi bara bygger nytt barnrum. Vi uppgraderar även butikskommunikationen i samtliga butiker, säger Maria Edsman.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...