Matbutikerna vinnare när befolkningen växer

2014 ökade Sveriges befolkning med 102 491 personer, den största ökningen som uppmätts mellan två år. ”Det är positivt för handeln. Det innebär fler konsumenter”, säger Elin Gabrielsson, analytiker på HUI Research. Mest gynnas dagligvaruhandeln
Text: Daniel Norman

Det främsta skälet till att befolkningen ökar är en rekordhög invandring.

– De som är asylsökande kanske inte konsumerar så mycket i handeln till en början då de till exempel får mat på den flyktingförläggning som de bor på, säger Elin Gabrielsson

Om en tredjedel av de 102 491 personer som befolkningen ökar med konsumerar som en svensk i genomsnitt, 67 000 kronor per år, innebär det ett tillskott på 2,3 miljarder kronor för handeln, konstaterar Elin Gabrielsson.

– Detaljhandeln omsatte 669 miljarder kronor förra året. Det utgör 0,3 procent av den. Det gynnar i första hand dagligvaruhandeln för alla måste ju äta.

Tittar man på hur mycket varje svensk lägger på dagligvaror så har det inte varit några våldsamma ökningar de senaste 20 åren. 1993 rörde det sig om 1 600 kronor i månaden, 2013 var det uppe i 2 500 kronor.

– Det är snarare så att dagligvaruhandeln ökar för att befolkningen växer, säger Elin Gabrielsson.

Befolkningen ökade i 248 av Sveriges 290 kommuner. Pär Bygdeson, vd för Livsmedelshandlarna, gläds över att det inte bara är storstadsregionerna som växer.

– En ny kund på en mindre ort är viktigare än en ny kund på en större ort. Genom att befolkningstappet stoppas i glesbygdskommuner ökar möjligheten för att den service som finns där ska kunna leva vidare, menar han.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...