Foto: Shutterstock

Lidl skakar om i USA – i går öppnade lågpriskedjans första tio butiker

En mindre revolution inom amerikansk dagligvaruhandel. Så betecknas torsdagens öppning av Lidls tio första butiker i USA.
Text: Susan Berzelius

Köerna ringlade sig långa när amerikanska konsumenter på tio orter i bland annat staten Virginia väntade på att göra entré i den tyska lågpriskedjans första butiker i Nordamerika.

Ytterligare 100 butiker kommer, enligt företaget, att öppna inom det första året.

Lidl USA:s vd Brendan Procter betonade vid invigningen att ”det inte handlar om huruvida Lidls affärsmodell kommer att fungera på den amerikanska marknaden eller inte, utan om hur Lidl kan anpassa sig till densamma”.

– Vi kommer att studera kundernas beteende noga redan i dag: Vilka varor köper de? I vilka volymer köper de varorna? sa Brendan Procter till tidningen Supermarket News.

Men redan nu har viss anpassning till den amerikanska marknaden skett. Lidls första butiker på USA:s östkust är 35 procent större än de största enheterna i Europa med en genomsnittlig säljyta på 2 000 kvadratmeter.

I sortimentet ingår till exempel kyld, lokalt producerad öl, något som inte finns i de europeiska butikerna.

Förutom de hundratals kunder som köade utanför butikerna syntes många representanter för branschen och konkurrenter till Lidl. Både förväntan och oro har präglat dagligvaruhandeln inför Lidls ankomst.

– Vi har noterat att många uppenbarligen har köpt varor för att göra prisjämförelser, snarare än för att konsumera dem, sa Brendan Procter med ett leende.

Annons:
Annons:
Loading...