Foto: Andreas Heneborn

Lekia lanserar näthandel – samarbete med Stor & Liten: ”En kanal vi saknat”

Lekia tar steget ut på nätet – efter långdragna interna diskussioner. ”Vi väntade med lanseringen tills majoriteten av handlarna stod bakom satsningen”, säger styrelseordförande Magnus Berthling till Market.
Text: Kalle Östgren

Stor & Liten

  • Leksaksaktören grundades 1975.
  • Stor & Liten kom att bli landets största leksakskedja, men togs över av en annan aktör år 2000 och försvann från marknaden.
  • I november 2011 gjorde Stor & Liten comeback, nu som renodlad nätaktör.

Lekia smygstartade sin e-handel i fredags och kommer att erbjuda merparten av det sortiment som i dag säljs i kedjans butiker även på nätet.

Kunderna kan välja mellan att hämta sina beställningar i butik eller hos ombud.

E-handeln startar i kedjans 105 svenska butiker med planen att lanseras i de 31 norska under nästa år.

Satsningen görs i partnerskap med etablerade näthandlaren Stor & Liten AB och drivs i det samägda bolaget Lekia Online AB. Vid sidan om samarbetet med Lekia kommer Stor & Liten fortsätta sin egen näthandelsverksamhet, som drivs helt avskilt från Lekia.se.

– Vår satsning är resultatet av många års interna diskussioner, det har varit sex års kamp i styrelsen. Vi har noga följt vad som hänt på marknaden samtidigt som vi varit måna om att våra handlare, som alla är självägande entreprenörer, står bakom den satsning som vi nu gör, säger Magnus Berthling.

Det har funnits två knäckfrågor bakom den långa processen.

– Dels frågetecken kring lönsamheten för leksaker på nätet, dels hur e-handel ska integreras i en handlarägd modell. Vi har valt att vänta in och jobba igenom frågorna och inte lansera e-handel innan en tydlig majoritet av handlarna var positiva till lanseringen. Vi har sett att många leksakshandlare på nätet haft stora problem med sin lönsamhet och därför varit måna om att hitta ett affärsupplägg som borgar för en långsiktig och uthållig lönsamhet.

– Nu får Lekia en kanal vi saknat och det öppnas nya möjligheter för våra kunder.

Får den enskilde handlaren del av e-handelsförsäljningen?
– Ja, handlaren får en rejäl provision på e-handeln och vi ser det inte som en ”ersättning” utan som stimulans för att driva affärer online.

Fanns någon faktor som blev en ”propplösare” i diskussionerna?
– Ja, att vi höjde blicken. Från att betrakta e-handeln som en digital beställning som ska levereras från ett lager bytte vi perspektiv och började se det med omnikanalögon. Det flyttade hela diskussionen och vi började se helheten, med en säljprocess som i dag ofta startar med research online och involverar både nätet och butiker.

Magnus Berthling, styrelseordförande i Lekia.

Vilken ser du som den största utmaningen med satsningen just nu?
– Det är marknadsföringen, allt byggs kring detta och det stora jobbet är nu att att föra ihop kanalerna.

Lekia väljer att ligga lågt med förväntningarna på e-handelsförsäljningen.

– Vi är väldigt nöjda om vi landar på fem procent under det första året – och det är ett tillskott och inte en förflyttning. Det kommer att bli omöjligt att separera e-handel från fysisk handel framöver, säger Magnus Berthling.

Under 2018 kan det också bli aktuellt att starta näthandel för Lekias babykoncept Babya.   

– Vi tar ett steg i taget och ska först landa Lekia.se fullt ut. Men siktet för Babya ligger ett till ett och ett halvt år framåt, säger Magnus Berthling och tillägger:

– Vi kommer framöver att integrera butik och näthandel ännu mer. Vi tror på multikanal fullt ut och på att möta konsumenterna där de är som en långsiktig vinnande strategi.

Patrik Rees, styrelseledamot i Stor & Liten AB och med erfarenhet från bland annat Bygghemma.se, kommenterar samarbetet på nätet:

– Vi tror mycket på att fysiska butiker och renodlade näthandlare behöver samarbeta mer i framtiden. Vi kan näthandel och den oftast komplexa teknik, logistik och marknadsföring som krävs, medan Lekia kan leksaksmarknaden och har ett väl inarbetat varuförsörjningssystem. Här skapar vi en win-win situation.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...