Foto: Jonas Bilberg

Larm: Kedjornas kundmöten allt sämre

Kedjorna har blivit sämre på en rad viktiga moment i kundmötet. Det visar en ny Daymaker-undersökning."Resultatet är mycket bekymmersamt."
Text: David Jansson

Fakta om undersökningen

• Daymakers mystery shoppers har observerat kundbemötandet utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ.

• Undersökningen bygger på 500 observationer fördelade på 100 stora butikskedjor verksamma i 15 olika branscher.

• Observationerna genomfördes under perioden 17 november till 20 december 2016.

De stora butikskedjorna har under det senaste året överlag blivit sämre på att ta hand om sina kunder. Det visar Daymakers senaste mystery shopping-undersökning.

– Resultatet är mycket bekymmersamt med tanke på den allt hårdare konkurrens som butikerna möter från e-handeln, säger Robert Eriksson, vd på Daymaker.

Företaget har sedan 2009 årligen tagit pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln och trenden har enligt undersökningarna varit positiv: Kundmötet har sedan mätningarna startade sakta men säkert blivit bättre.

– Därför är vår senaste undersökning en stor besvikelse. Ska kedjorna klara konkurrensen från e-handeln måste kundmötet fortsätta att bli bättre. Det får absolut inte bli sämre, säger Robert Eriksson.

Men kundbemötandet har inte blivit sämre överallt. Kicks kundbemötande har enligt Daymaker blivit nästan dubbelt så bra under det senaste året.

– Fantastiskt roligt. Våra lojalaste kunder är de som handlar både i e-handeln och i våra fysiska butiker och vi jobbar hela tiden med att utveckla vårt kundbemötande i båda kanalerna, säger Kicks Sverige-chef Richard Toppar.

Läs mer om Daymakers undersökning i veckans nummer av Market.

Här beställer du enkelt en prenumeration.

Annons:
Annons:
Loading...