Foto: Daniel Norman

Långa köer till blomsterbutikerna

Viljan att med blommor hedra offren för terrordådet skapade under helgen ett hårt tryck på flera av blomsterbutikerna i centrala delarna av Stockholm.
Text: David Jansson

Stockholm City Blommor i Cityterminalen hade kö långt ut på gatan timmarna före söndagens manifestation på Sergels torg,

– De allra flesta köpte rosor och andra enstaka blommor som nejlikor och liljor så de blommorna tog snabbt slut, berättar Thuy Sandberg på Södermalms Blommor & Växter, som driver blomsterbutiken i Cityterminalen.

– En gång direkt på morgonen och ytterligare två gånger under dagen fick vi åka och hämta mer blommor från tre av våra andra fem butiker i Stockholmsområdet.

Thuy Sandberg berättar att stämningen bland kunderna var helt annorlunda inför manifestationen på söndagen än på fredagen, då attentatet ägde rum.

– I fredags och även under lördagen var stämningen väldigt tung, deprimerad och sorglig. I söndags var allting mycket mer positivt och hoppfullt. Det kändes som att folk hade hittat varandra och kände samhörighet och framtidstro. Många pratade om att vi inte får låta terroristerna knäcka oss.

Blomsterlandet City på Sveavägen 32 hamnade innanför polisens avspärrningsområde och stängde i stort sett omedelbart efter attentatet på fredagseftermiddagen.

– Fredagen var väldigt dramatisk för oss. Ett par av våra medarbetare befann sig väldigt nära attentatsplatsen och flydde därifrån i folkhavet. Sedan kunde ingen lämna butiken förrän en bra bit in på kvällen. Många kände naturligtvis oro för att det skulle hända någonting mer, berättar butikschefen Jacob Nilsson.

Han berättar att Blomsterlandet har en krishanteringspolicy som företaget nu följer för att på bästa sätt hjälpa butikens medarbetare att komma över det som har hänt.

– När vi öppnade igen på lördagen var det ju inte som att sälja blommor precis som vanligt igen. I stället handlade det väldigt mycket om att hjälpa kunderna att bearbeta sin sorg och visa offren sin respekt. Man kunde verkligen känna att blommor är en viktig del i våra liv. De finns med i alla stora stunder, lika mycket i de svåra som i de glädjefyllda, säger Jacob Nilsson.

– Kunderna pratade mycket med varandra och med oss om det som hade hänt och om vikten av att vi står upp för grundläggande mänskliga rättigheter, tolerans och vårt sätt att leva.

Den stora efterfrågan på snittblommor att lägga vid attentatsplatsen trängde tillbaka den vid den här årstiden vanligtvis dominerande försäljningen av sommarblommor och ätbara köksväxter.

– Under söndagen sålde vi slut på alla snittblommor vi hade trots att jag på morgonen åkt till en av våra systerbutiker här i Stockholm och hämtat så mycket jag kunde, berättar Jacob Nilsson.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet