Lägre tillväxttakt för Zalando – ökar ändå med 20 procent

Zalandos försäljningsökning för det andra kvartalet landade på 20 procent, vilket nästan är fem procent sämre än motsvarande siffra förra året.
Text: Pontus Nyman

Tillväxten för den tyska e-handelsjätten Zalando stagnerade andra kvartalet. 

Försäljningen ökade med 20,1 procent till 1,1 miljarder euro, vilket är en sämre tillväxttakt jämfört med motsvarande perioder de senaste fyra åren. Förra året landade andra kvartalets försäljningsökning på 9,2 miljarder euro, en procentuell ökning på 25 procent.

”För helåret förväntar sig Zalando en omsättningsökning mellan 20-25 procent”, skriver företaget i en kommentar.

Även rörelsemarginalen sjönk från 8,8 procent under andra kvartalet förra året till 7,4 procent i år.

Som ett led mot fortsatt tillväxt avslöjar Zalando bland annat att företaget planerar att utöka sitt europeiska distributionsnätverk med två stora centraler i Polen och Italien.

Gruppen driver redan två liknande centraler i Tyskland och förbereder sig nu på att starta den första verksamheten i nordvästra Polen.

Företaget har nu 21,2 miljoner aktiva kunder vilket är en ökning från 18,8 miljoner för ett år sedan.

Om man ser till halvårssiffrorna blir gapet mindre. Under första halvåret 2017 ökade Zalando försäljningen med 21,5 procent till 2,1 miljarder euro, vilket kan jämföras med förra årets halvårsökning på 24,4 procent till 1,7 miljarder euro.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...