Foto: Bigstock

Lågprisraketens nya satsning: ”Driver trafik”

Snabbväxande lågpriskedjan Dollar General satsar stort på färskvaror. I 300 av kedjans butiker kommer antalet kyldiskar att dubbleras till 34 under 2017.
Text: Susan Berzelius

Det är erfarenheterna från de mindre Express-butiker som Dollar General köpte av Walmart, och som konverterats till DG Plus-format, som föranlett satsningen på kylvaror.

– Ett bredare sortiment av färskvaror driver trafik och ökar snittköpen, säger Todd Vasos, vd för Dollar General i en kommentar.

– Även vi märker av konsumenternas ökande efterfrågan på färsk, hälsosam mat.

Under det kvartal som slutade den 3 februari ökade Dollar General, som har 12 500 butiker, försäljningen med 13,7 procent. Rörelseresultatet ökade med 10,1 procent.

Under 2017 öppnar den amerikanska kedjan 1 000 nya butiker över hela landet.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...