Foto: Lager 157/Facebook

Lager 157 – även en nätraket

Lager 157 har en rejäl tillväxt på nätet. ”Om vi tittar på året så här långt har vi ökat med 30 procent”, säger vd Stefan Palm.
Text: Daniel Norman

Förra året växte e-handeln med 16 procent i Sverige.

– Vår ökningstakt är bättre än så. Vi tycker att vi har en utveckling som är relativt bra, säger Stefan Palm till Market.

Han avslöjar att försäljningen på nätet hittills i år, de två månader som gått, ökat med 30 procent.

E-handeln står i dag för strax under 10 procent av försäljningen.

– Det är något högre än vad e-handeln står för i stort i Sverige, säger Stefan Palm.

Enligt E-barometern skedde 7,7 av all detaljhandel i Sverige online förra året.

Hur stor andel av Lager 157:s försäljning som kommer ske på nätet framöver vill Stefan Palm inte sia om.

– Jag tycker att det är en svår siffra att ta fram baserat på två saker. Dels är det svårt att säga hur stor del av den totala försäljningen på marknaden som e-handeln kommer att ta. Vi ska ligga på en nivå i paritet med den. Dels tror jag att vi kommer att få analysproblem framöver att definiera vad som är e-handel. Gränserna suddas ut.

I veckan tar kedjan ytterligare ett steg för att knyta samman sina fysiska butiker och e-handeln genom att erbjuda fria leveranser till butik.

– Vi har inte erbjudit fri frakt och fria returer tidigare. Vi är en lågpriskedja och har känt att vi inte har råd med det. Men nu kan vi få in det i vårt ordinarie distributionsflöde, säger Stefan Palm.

Han utesluter inte att det kan komma fler satsningar framöver.

– Vi ser oss inte som teknikledare utan som teknikföljare. Vi avvaktar och ser vad vinden blåser innan vi kliver in, säger Stefan Palm.

Annons:
Annons:
Loading...