Foto: Shutterstock

Knappt hälften av de svenska e-handlarna levererar till kunder utomlands

Knappt hälften av de svenska e-handelsbolagen säljer till utlandet. Här finns möjligheter menar Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom.
Text: Daniel Norman

Enligt senaste E-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research hade 49 procent av de svenska e-handlarna försäljning utanför Sveriges gränser under första kvartalet, en ökning med fem procent från i fjol. 

– De flesta levererar fortfarande främst till de nordiska länderna följt av Tyskland. Kina till exempel är en väldigt låg andel, säger Carin Blom. 

Just Kina är ett av de ställen i världen där e-handeln växer som mest just nu så där finns stor potential menar hon, antingen via en egen sajt eller via en partner. 

Kina är också det land varifrån flest svenskar e-handlar. 

– Valet är mycket prisfokuserat. Konsumenterna jagar priser men också ett stort sortiment med unika produkter, säger Carin Blom. 

Trots konkurrensen så ökar inte andelen svenskar som e-handlar från utlandet visar E-barometern. I snitt rör det sig om 17 procent vilket är i nivå med siffran för första kvartalet i fjol. 

– Möjligheten till snabba leveranser är en fördel för svenska e-handlare. Men de måste vässa sig hela tiden för att möta konkurrensen från utlandet, säger Carin Blom.     

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...