Foto: Susan Karling

Kedjor söker nya intäkter när marginalerna pressas

Två tredjedelar av brittiska kedjor använder alternativa intäktskanaler, visar en ny studie. ”Handeln måste parera fallande marginaler i kärnaffären.”
Text: Kalle Östgren

Alternativa intäktsströmmar etablerar sig som en del av kedjornas affärsmodeller.

Mer än två tredjedelar av kedjorna skapar alternativa intäktsströmmar för att bibehålla lönsamheten och parera pressade marginaler.

Det visar undersökningen href="http://webloyalty.co.uk/index.php?type=page&url=beyond-the-core" target="_blank">Beyond the core, som genomförts av British Retail Consortium (BRC).

Intäkter som alternativ till den traditionella varuförsäljningen i fysiska butiker och på nätet kan vara till exempel affiliatemarknadsföring (att erbjuda annonsutrymme och ta provision på den försäljning som genereras via klick på dessa annonser), försäljning av rena annonsutrymmen, korsvis försäljning av kompletterande produkter och tjänster, krediter och intäkter genererade av samarbeten kring till exempel lojalitetsprogram.

Undersökningen visar att nästan sju av tio (67 procent) av brittiska detaljhandelsföretag drar in minst en procent av omsättningen via alternativa intäktsströmmar – och nästan var femte (18 procent) härleder minst en femtedel av intäkterna från källor utanför kärnaffären.

Det är de största aktörerna som har de tydligast utnyttjar alternativa intäktsströmmar. Resultatet visar att 22 procent av detaljhandelsföretagen med en omsättning på mer än en miljon pund skapar minst 20 procent av sin omsättning via alternativa kanaler.

Bland företagen som svarat finns också företag som uppger att de får upp till 40 procent av omsättningen från nya kanaler.

Antalet alternativa kanaler som används skiljer sig också mellan aktörer med olika storlek. De mindre använder fyra metoder, de större med en omsättning över 100 miljoner pund använder enligt resultatet runt sju alternativa intäktskanaler.

– Alternativa intäkter används i stor utsträckning av andra branscher i samma situation som handeln, till exempel flygbolagen. Nu måste också detaljhandelskedjorna parera fallande marginaler i kärnaffären, säger BRC:s analyschef Rachel Lund till Retail Gazette.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet