Karlsson avvecklar olönsamma varuhus: ”Det följer vår strategi”

Karlsson stänger olönsamma varuhus i sin strävan att nå vinst. ”I år har vi avvecklat butikerna i Bro och Nyköping och nu i januari stänger vi i Västervik”, säger vd Caroline Thelin.
Text: Daniel Norman

Här finns Karlsson i dag: 

  • Bollnäs
  • Bräkne-Hoby
  • Ed
  • Högsby
  • Mariestad
  • Morgongåva
  • Strängnäs
  • Veddinge 
  • Vetlanda 
  • Västervik

Fotnot: Varuhuset i Västervik stänger i januari

2016 omsatte Karlsson varuhus 222 miljoner kronor, en minskning med nästan sex procent från året innan. Bolaget redovisade en rörelseförlust på nio miljoner kronor, vilket i sig var en resultatförbättring. Året innan låg förlusten på nästan 25 miljoner kronor. 

– Den minskade rörelseförlusten följer bolagets strategi för att nå lönsamhet. I takt med att vi stängt butiker som inte varit lönsamma har även omsättningen minskat, även det följer den satta strategins äger Caroline Thelin vd till Market. 

Vad ligger bakom resultatförbättringen? 
– Det är en rad åtgärder som ligger till grund för den, däribland en genomgång och omförhandling av avtal och tjänster samt omorganisation och nya arbetssätt. Vi har även sett över våra varuområden och antal artiklar i sortimentet.

Antalet varuhus har blivit färre. 

– Karlsson fick nya ägare sommaren 2015. Sedan dess har en rad åtgärder gjorts för att vända bolaget till en stark och vinstgivande butikskedja. Att avveckla butiker som inte genererat vinst har varit en del i detta arbete, säger Caroline Thelin.

I januari stänger Karlsson i Västervik. 

– Det följer bolagets strategi då butiken inte har varit lönsam. Under det senaste året har butikschefen med personal gjort ett riktigt bra jobb för att vända trenden men tyvärr har det inte varit tillräckligt. Konkurrensen har varit för tuff och kundströmmen har varit för liten. 

Under 2016 stängde bolaget i Töcksfors och tidigare i år har två enheter avvecklats, den i bro och den i Nyköping.  

–  Västervik är den sista av Karlssons butiker som inte går med vinst, säger Caroline Thelin. 

Hur har utvecklingen sett ut under 2017?
– Som många andra aktörer på marknaden så hade vi önskat en högre omsättning men kundens köpbeteende ändras och det ställer nya krav på handeln. Det gör att vi inom handeln behöver komma med nya idéer och vi behöver följa med i teknologins utveckling för att matcha kundens krav och önskemål. 

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Loading...