Foto: Kappahl

Kappahl-veteranen drar till Ellos: ”Jag är ett online-freak”

Carina Ladow blir ny kollektions- och inköpschef på Ellos i början av maj. ”Jag är ett online-freak som gillar att jobba med vuxna kvinnor som målgrupp”, säger hon till Market.
Text: Agneta Renmark

Efter 23 år på ledande positioner inom Kappahl gör Carina Ladow sin sista arbetsdag inom bolaget i morgon fredag. För att i stället börja pendla de sex milen från Göteborg till Borås, där Ellos huvudkontor ligger.

– Det är flera saker som får mig att ta det här steget. Dels gillar jag själv att handla online och imponeras av hur Ellos gått från att vara ett traditionellt postorderföretag till att ta med sig sina kunder in i e-handeln. Dels är jag en person som behöver utmaningar och som hela tiden vill lära mig nya saker, säger Carina Ladow.

Hon uppskattar även det faktum att Ellos bestämt sig för att det är vuxna kvinnor som är deras målgrupp och att de lyckats skapa ”ett varuhus på nätet”.

– På Ellos.se finns hela paketet. De är duktiga på konfektion, skor, heminredning och kosmetik och jobbar med flera välkända varumärken samtidigt som de har en omfattande egen design. Flera av de här bitarna är helt nya för mig och det ska bli spännande.

Varför vill Ellos ha just dig?
– Jag tror att de uppskatta mitt driv och kommersiella ådra, att de vill ha en person som vågar satsa. Det kändes redan under första intervjun att vi som ska arbeta tillsammans i ledningsgruppen klickade med varandra.

Vad är det viktigaste du tar med dig från Kappahl?
– Det är nog vår speciella ”Kappahl-anda” som både är omfamnande och innehåller väldigt mycket driv. Vi som jobbar här är energiska och inriktade på att göra business; det är liksom aldrig någon som lullar runt första kvarten på morgonen. Det blir onekligen ganska nostalgiskt att gå härifrån på fredag.

Och vad ska du göra fram till maj?
– Jag ska resa till bland annat Spanien och Florens. Och så ska jag passa på att gå på skrivarkurs – jag har skrivit en del krönikor under åren men känner att jag vill utvecklas och hitta nyckeln till det goda skrivandet.

Låter som om vi kan hoppas på en kommande retail-deckare?
– Haha, nej men om någon tv-producent vill göra en ny serie som heter typ Inköpskontoret så har jag oceaner att ösa ur!

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...