Kaffejättens julmys för pysselglada: Färglägg din egen mugg

Ett säkert tecken på att julen är på gång: Starbucks har lanserat sina årliga jul-muggar.
Text: Kalle Östgren

Vänta nu…en glittrig slinga smyger sig in, en röd kula skymtar, ett prassel av julpapper, var det inte ”Jingle Bells” eller rent av självaste Bing Crosby som hördes i bakgrunden?

Tecknen på att julen närmar sig blir allt fler.

Ytterligare ett säkert sådant är dessutom på plats: Starbucks jul-muggar, i alla fall i kedjans kaféer i USA och Kanada. Där dyker de upp tillsammans med julkaffefavoriter som Chestnut Praline Latte, Caramel Brulée Latte och Peppermint Mocha.

Kaféjätten tar sitt kreativa grepp för tjugonde året – det var 1997 som Starbucks började lansera särskilda julmuggar.

JULKAFFE. I år kan Starbucks-kunderna sätta sin egen färg på muggen.

Årets mugg är den första med mönster som kunden själv kan färglägga.

– Årets design uppmuntrar kunderna att lägga till sin egen färgsättning och egna illustrationer. Vi gillar idén att alla skapar sin egen mugg i år, säger Leanne Fremar, kreativ chef hos Starbucks.

Formgivaren av årets julmönster heter Jordan Key.

– Jag gillar idén att ha händer som det centrala i mönstret, som en symbol för kontakt och samhörighet, kärlek och glädje. Vare sig det handlar om att slå in julklappar eller klä granen, skriva julkort eller njuta av en mugg kaffe, säger han.

Årets gördel för heta drycker hos Starbucks har texten ”Give good” – temat för årets julkampanj.

– Att skänka något bra och positivt behöver inte vara något stort, det kan vara så lite som att hålla upp dörren för någon, eller att lägga märke till dem som berikar ditt liv; dina barns lärare, en vårdanställd eller en vän. Julhelgen är ett tillfälle att fira allt bra som vi ger varandra och vårt samhälle, säger Leanne Fremar.

Annons:
Annons:
Loading...