Foto: Miriam Järlesjö

K-rauta laddar om efter tappad försäljning: ”Vill expandera i storstäderna”

Bygghandeln har utvecklats starkt under det första halvåret. Men för K-rauta sjunker försäljningen. ”Det finns en logisk förklaring”, säger vd Yvonne Magnusson.
Text: Andreas Dyrberg Skog

K-rautas försäljning i Sverige uppgick till 104 miljoner euro under årets sex första månader.

Det är 7,1 procent lägre än motsvarande period förra året. I svenska kronor räknat har försäljningen sjunkit med 4,1 procent. Allt enligt siffror i moderbolaget Keskos halvårsrapport.

– Vi kommenterar inte försäljningen utan det sköts från Finland. Det jag kan säga är att det finns en förklaring till att försäljningen sjunkit och det är att vi har stängt två varuhus. I jämförbara enheter så ser det annorlunda ut. Där utvecklas vi i takt med marknaden, säger Yvonne Magnusson, vd för svenska K-rauta och Onninen.

K-rauta har i dag 18 varuhus efter att ha stängt enheterna i Haparanda och Bromma. Men nyetableringar är på gång. Nästa år öppnar ett varuhus i Karlstad och kedjan har även klart med en etablering på Backaplan i Göteborg.

– Vi vill expandera i storstadsområdena och tittar på flera lägen. Nu har vi en etablering klar i Göteborg, men har tappat en butik i Stockholm, så det området är förstås väldigt intressant, säger Yvonne Magnusson.

Kesko har en tydlig tillväxtstrategi för K-rauta, hur ska ni leva upp till förväntningarna?
– Jag har bara varit här i fyra månader och det har varit semestertider, men vi har levererat en långsiktig plan. Vi har hittills jobbat mycket med att integrera Onninen och hitta synergier med K-rauta. Vi har också satsat på att utveckla företagsförsäljningen och e-handeln som har en fin utveckling.

Svenska K-rauta omsatte förra året 2 050 miljoner kronor och redovisade ett rörelseresultat på -22,6 miljoner kronor.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...