Jättarna om FN:s hållbarhetsmål: Bra att jobba mot tydligt ramverk

Hållbarhet är ett av de stora ämnena under årets Almedalsvecka.
Under torsdagsförmiddagen träffades de tre svenska handelsjättarna Ikea, H&M och Lindex för att belysa frågan ur ett handelsperspektiv.
- Hållbarhet är en konkurrensfördel, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea.

För två år sedan antog FN:s generalförsamling 17 globala mål för hållbar utveckling. Under ett seminarium i Almedalen väcktes frågan om hur handeln kan bidra till att nå de uppsatta målen.

På scenen i Handelns hus: representanter från Ikea, Lindex och H&M, samt riksdagsledamöterna Sofia Arkelsten (M) och Hanna Westerén, (S).

– Vi välkomnar målen och jobbar brett med hållbarhetsfrågan. Det handlar om allt ifrån att byta ut hela vårt belysningssortiment till LED-lampor till att installera över 700 000 solpaneler på våra varuhus världen över och att återvinna plasten i våra produkter, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea.
 

Jonas Carlehed, Ikea

Klädjätten H&M har tidigare under Almedalsveckan pratat om satsningen att enbart använda återvunna och hållbart framställda material senast 2030 och att bli klimatpositiva genom hela värdekedjan till 2040.

– Målen är ett jättebra ramverk att hålla sig till. Vi har gjort vår egen ”take” på Agenda 2030 och redan hunnit med mycket. Både hos oss själva, men också tillsammans med våra 800 oberoende leverantörer, säger Therese Sundberg, pressansvarig för hållbarhetsfrågor på H&M.

Ur ett politiskt perspektiv delade paneldeltagarna inställningen att det ska löna sig att göra rätt, att företag som tar hållbarhetsarbetet på allvar ska premieras och att det finns en svensk samsyn i frågan.

– Stora företag som just Ikea, H&M och Lindex har och tar också möjligheten att verkligen göra skillnad när det gäller hållbarhet och en mer medveten konsumtion, säger Hanna Westerén.

Sommar

Market i Almedalen

Attacken på Drottninggatan

Loading...