Jämförelsesajter sätter press på nätaktörerna: ”Tvingas bli mer ärliga”

Jämförelsesajter kommer att skapa prispress på nätet. Det spår Dagabs vd Nicholas Pettersson. ”Kedjorna tvingas bli mer ärliga och transparenta.”
Text: Pontus Nyman

Att jämföra priset på varor är för många en självklarhet när det gäller näthandel med till exempel elektronik och kläder. Prisjämförelsesidor som Prisjakt och Pricerunner har vuxit sig starka bland konsumenterna. 

Men Nicholas Pettersson, vd på Dagab och ansvarig för sortiment och logistik inom Axfood, tror inte att det kommer att dröja särskilt länge innan fenomenet måste tas på allvar även inom dagligvaruhandeln.  

– Om man tittar på mer mogna marknader som England finns till exempel en sida som heter Mysupermarket där du slår in vad du ska handla och får förslag på billigaste varukorg. Stora prisjämförelsesidor som Matpriskollen finns även i Sverige men de bygger ändå på att du ska läsa dig till informationen. Men de smartare tjänsterna kommer på allvar, säger han. 

Faktum är att utvecklingen redan är i gång, med prisjämförelsesajten Matspar i täten. Detta är något som Nicholas Pettersson tror kommer att växa sig starkare framöver – vilket i sin tur kommer att innebära helt andra krav på ärlighet.

– Prispress eller inte, men det kommer att bli mycket svårare och man kommer att behöva vara mer ärlig och transparent. Sedan tror jag att priset kommer att bli en stor del i hur framgångsrik du kommer att vara på nätet. Det är bara att titta på mer mogna nätbranscher som elektronik, där har det varit deflation i 17 år, säger Nicholas Pettersson.

Även Magnus Rosén, affärschef för e-handel på Ica, tror att den ökade transparensen även innebär ökad konkurrens. 

– Fler och fler aktörer går in, och en ökad transparens och konkurrens kommer sannolikt att innebära en press nedåt på priserna, säger han. 

När det gäller prisjämförelsesidor är han lite mer reserverad. 

– England är en mycket mer prisdriven marknad än Sverige. Där använder de exempelvis olika typer av personliga erbjudanden och olika förpackningsstorlekar för att göra det svårare med prisjämförelser, säger han. 

Granpa guidar till sina smultron i Stockholm: ”Väldigt uppskattad”

Grandpa gör en ny citykarta över Stockholm tillsammans med Scandic. ”Vår roll som Stockholmskännare är cementerad”, säger kedjans ägare.
Nyhet

Cervera inleder samarbete med Urb-it i Stockholm: ”Nytt sätt att möta konsumenten”

Cervera inleder ett samarbetet med Urb-it i Stockholm. Företaget levererar kedjans produkter från butik till mottagaren. ”Kunderna vill ha möjlighet att handla där den vill, när den vill och hur den vill”, säger Cerveras e-handels och omnikanalchefen.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi räknar med att ha självskanning i cirka 100 butiker innan årsskiftet”, säger Magnus Carlsson, vd för Reitan Convenience i Sverige.
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole Foods Market. Drygt en vecka efter nyheten om affären inleds spekulationerna om såväl motbud som möjliga konkurrenshinder.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Karl-Johan Persson slår tillbaka mot kritikerna: ”Vi kommer bli ledande digitalt”

H&M:s digitala transformation har gått för långsamt säger kritikerna. Vd Karl-Johan Persson håller inte med. ”Vi kommer att bli ledande inom detta område.”
Nyhet

16 nya varuhus blir det i år – nästa år är det Norrtäljes tur att få ett Dollarstore

Dollarstore fortsätter att öppna butiker i rasande takt. I år blir det 16 nya och nästa år fortsätter expansionen. Nu är det klart att lågpriskedjan öppnar en butik i Norrtälje.
Nyhet

Handeln i Stockholm utvecklas bäst på Östermalm – fortsatt tungt för city

Det är på Östermalm som handeln i Stockholm utvecklas bäst. Under första kvartalet ökade försäljningen av sällanköpsvaror med elva procent. Utvecklingen är dystrare för city.
Nyhet

Kalmar nästa steg i Busfrös expansiva strategi: ”I vår plan ingår ett 60-tal orter”

Second hand-konceptet Busfrö vill finnas på 60 orter framöver. Nyligen öppnade kedjan sin femte butik i Kalmar, ett ”flaggskepp light” som de själva kallar det.
Nyhet

Premiär för Byggmax Trädgård: ”Vi märker att efterfrågan är stor”

Byggmax har öppnat sin första trädgårdsbutik i Borlänge. ”Ingen annan kombinerar lågpris och drive-in inom trädgård”, säger Stefan Moseby, regionchef.
Nyhet

Tydligare fokus på varumärken ska dubbla intäkterna för Zalando

Planen är klar: Inom tre år ska den tyska e-handelsjätten Zalando Group ha dubblat intäkterna på den europeiska marknaden.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Stekheta smaktips för sommaren: ”Det finns ingenting man inte kan grilla”

Från markiser till mat. Michael Sigurdson i Onsala driver Zigges BBQ med egna kryddblandningar och grillevent på menyn, och vet att långsamt alltid är bäst.
Nyhet

Markets analytiker tackar för sig: ”En fas i livet slutar, en ny börjar”

David Jansson var med och grundade Market. Nu väljer tidningens analytiker att tacka för sig och gå i pension. ”Livet är inte oändligt och jag vill hinna ägna mig åt annat”, säger han.
Nyhet

Twilfit summerar ett framgångsrikt 2016 – men 2017 har varit utmanande

När bokslutet nu är klart kan Twilfit summera ett framgångsrikt 2016. ”Vi har gjort många förbättringar”, säger vd Kajsa Claesson som emellertid medger 2017 börjat mer utmanande.
Nyhet