Foto: Shutterstock

Invasion av skidturister lyfter butikerna i Hemavan: ”Vi ökade med 28 procent”

De lönsamma butikerna i Hemavan blir ännu mer lönsamma. En invasion av skidturister dopar ekonomin. ”Det är fantastiskt för hela bygden”, säger Catarina Dedert, delägare av VJB Järnhandel i Hemavan.
Text: Pontus Nyman

Inför årets skidsäsong har den alpina anläggningen i Hemavan, det givna valet för många norrlänningar, fått sig ett ansiktslyft i klassen 75 miljoner kronor. Bland annat har en ny gondollift invigts. Den upprustade anläggningen har inneburit en turistinvasion. 

– Vi hoppades på ett säljlyft men trodde aldrig att det skulle bli så stort, säger Tanja Jakobsson, butikschef hos Ica Nära Fjällboden, en av Sveriges procentuellt mest lönsamma Ica-butiker.

Hittills i år har antalet turister i backarna ökat med 28 procent, vilket speglas ganska exakt i butikens försäljning.

– Under nyårsveckan, den första riktiga skidveckan, ökade vi också med 28 procent – så siffrorna stämmer väl överens med våra.

Och bättre kan det bli ju längre in på skidsäsongen de kommer.

– Eftersom en del familjemedlemmar skippar skidbacken brukar vår försäljning öka mer än tillströmningen i skidbacken. Om försäljningen av liftkort ökar med 20 procent brukar vår försäljning öka med 30 procent.

Och butiken är väl förberedda efter stora ombyggnationer i somras. Uppgraderad maskinpark, mer utrymme och butikslagad pizza är några av nyheterna. Omsättningen ligger runt 150 miljoner kronor. 

– Det bor bara 250 personer i Hemavan så tillsammans med gränshandeln är skidturismen livsviktig. Det ska bli väldigt intressant att se vad som händer under sport- och påsklovet.

För att locka turisterna till butiken jobbar de hårt med marknadsföring både på reklamskyltar vid skidliftarna och annonser i den digitala skidkompassen.

– Men vi har en stor fördel att vi faktiskt är den enda livsmedelsbutiken i Hemavan. Alla ska ju handla mat och då är vi det givna alternativet. 

Butikens konkurrens när det gäller turisterna kommer i stället från turisternas hemorter, ofta Umeå, och butiker längs E12:an från öst.

– Den nöten är svår att knäcka. Där handlar det kanske främst om att ha ett bra sortiment och en bra butiksdrift – så att man får ett gott rykte. Om vi har slut på grädde ett år kan det straffa oss väldigt hårt nästa år, säger Tanja Jakobsson.

Även i den lokala järnaffären är tonerna muntra. Delägaren Catarina Dedert har länge efterfrågat investeringar i skidanläggningen.

– Helt fantastiskt eftersom intresset för Hemavan har ökat successivt under en längre tid. Stugpriserna har gått upp kraftigt de senaste åren och jag tror att vi hade 180 nya bygglov bara under förra året.

En 50 kvadratmeters orenoverad stuga från 70-talet ligger exempelvis ute till försäljning för 1,6 miljoner kronor, berättar hon.

– Jag tror att det bara kommer att fortsätta åt ett håll, med en stabil ökning i antal bäddar, restauranger och turister. Det bådar gott för framtidens handel.   

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...