Ikeas matiga plan: En egen restaurangkedja

Vem har inte ätit köttbullar eller en laxtallrik på Ikea? Nu har inredningsjätten börjat vädra möjligheten att deras restaurangverksamhet skulle kunna stå på helt egna ben.
Text: Mikael Sydner

Kafé- och restaurangverksamheten har varit en del av Ikea ända sedan 1958. Redan då resonerade Ingvar Kamprad att företagets försäljning skulle gynnas om man tog hand om sina hungriga kunder.

– Vi har alltid kallat köttbullar för ”den bästa soffsäljaren”, säger Gerd Diewald, chef för Ikeas matverksamhet i USA, till Fast Company.

Att restaurangerna är populära råder ingen tvekan om. Ungefär 30 procent av besökarna kommer till varuhusen bara för att äta och verksamheten omsatte ansenliga 1,8 miljarder dollar i fjol. Prisvärdheten jämfört med många andra familjeinriktade restauranger är ofta överlägsen.

De senaste åren har Ikea moderniserat menyerna och anpassat utbudet mer demografiskt. Resultatet har enligt Fast Company varit en försäljningsökning med åtta procent årligen sedan 2015.

Utvecklingen har eldat på möjligheten att utveckla restaurangverksamheten utanför Ikeas väggar. Kedjan har till exempel redan hunnit testa pop up-krogar i London, Paris och Oslo.

– Jag tror att finns en potential. Jag hoppas att våra kunder inom några år ska kunna säga: ”Ikea är ett bra ställe att äta på – och de säljer ju möbler också”, säger Michael La Cour, vd för Ikea Food.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...