Ikea testar hämtning i butik

Ikea vill låta kunderna hämta varor de beställt på nätet i varuhuset. Just nu pågår ett test i två städer. ”Jag har märkt av ett förändrat kundbeteende på min marknad”, säger Mattias Johansson, varuhuschef i Västerås.
Text: Daniel Norman

I och med digitaliseringen möter Ikea i Västerås en annan kund.

– Vi ser att de använder sig av ny teknik i varuhuset, använder telefonen för att kolla upp information. Det är också mer pålästa kunder vi träffar, säger Mattias Johansson.

Samtidigt ökade trafiken till Ikea.se med 30 procent under 2014. 65 miljoner besökte sajten. 

– Redan i dag skickas varorna till ett postombud eller hem. Många av våra kunder har påtalat att de har svårt att passa våra hemleveranser, säger Mattias Johansson.

Nu väljer Ikea att testa click & collect, eller beställ & hämta som de valt att kalla det.

– Vi är testvaruhus ihop med Malmö över sommaren. Sedan ska vi utvärdera det tillsammans med våra kunder i augusti, säger Mattias Johansson.

När kunden handlar via Ikea.se och talar om att den bor i Västerås eller Malmö erbjuds den alternativet att hämta produkterna i varuhuset.

– Sedan plockar vi ihop varorna och hör av oss till kunden. Det tar ungefär fyra till sju dagar. Tjänsten kostar 49 kronor, säger Mattias Johansson.

Utlämningen sker vid den ordinarie varuutlämningen. Däremot får kunderna som använt tjänsten stå i en separat kö.

Givetvis hoppas Ikea att kunderna ändå ska passa på att handla mer i varuhuset när de ändå är där.

– Vi ser tydligt när vi pratar med våra kollegor i Finland att när kunderna ändå kommer och hämtar sina varor så väljer de att handla andra grejer också, säger Mattias Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...