Foto: Anna Ramqvist

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Text: Daniel Norman

Senaste verksamhetsåret sålde Ikea, genom bolaget Ikea Food, livsmedel för 18 miljarder kronor, en ökning med nästa åtta procent.

– Vi hade 2016 omkring 650 miljoner matgäster. Det är ju ganska fantastiska siffror, men är bara början, säger Michael La Cour, vd för Ikea Food, till Dagens Industri.

Han konstaterar att försäljningen snabbt närmar sig drömgränsen 20 miljarder kronor.

De senaste tre åren har tillväxten legat mellan åtta till tio procent.

– En viktig förklaring är förstås nya Ikeavaruhus hela tiden öppnas i allt fler länder. Men det är också ett resultat av att vi de senaste åren bestämt oss för att satsa ännu mer på matverksamheten, säger Michael La Cour.

Bland annat genom att Ikea Food blir ett eget affärsområde.

Verksamheten växer inte bara genom nya enheter, de befintliga enheterna växer också.

– Snittstorleken är nu 600 gäster, men ibland annat Kina ökar vi till över 1 000. Det handlar sannolikt om världens största restauranger, säger Michael La cour.

Vd-bytet hos Coop Sverige

Annons:
Annons:

Axfoods apotekssatsning

Loading...