Ikea fortsätter att växa i Sverige – förbättrade förra årets rekordnivåer

På den svenska marknaden visade Ikea upp en tillväxt på en procent. ”Vi förbättrar förra årets rekordnivåer”, säger Sverigechefen Håkan Svedman.
Text: Daniel Norman

Under det brutna räkenskapsåret, som tog slut 31 augusti, omsatte Ikea 16,4 miljarder kronor i Sverige. Det är en ökning med en procent. 

– Vi är glada och stolta över att vi lyckats med ännu ett fantastiskt år, där vi till och med förbättrar förra årets rekordnivåer, säger Håkan Svedman i en kommentar. 

Förra verksamhetsåret ökade Ikea försäljningen med drygt nio procent

– Vi gör det samtidigt som vi har fortsatt att sänka priserna på våra produkter, ökat kundnöjdheten och förbättrat kundupplevelsen genom att göra Ikea mer tillgängligt. 

Håkan Svedman lyfter bland annat fram den tillfälliga köksbutiken som kedjan öppnat i centrala Stockholm, det nya beställ och hämta-konceptet och augemented reality-appen som lanserats. 

Tillväxten inom e-handeln växte med tolv procent och försäljningen landade på 672 miljoner kronor under verksamhetsåret. Antalet besök på Ikea.se var fler än 90 miljoner, en ökning med fem miljoner. 

– Vi ser en förändring i kundernas beteende när det gäller att handla. Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt växande utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av köpet, via datorn eller mobilen, säger Håkan Svedman och tillägger att Ikea gör allt de kan för att möta det behovet. 

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...