Ikea-bossen: ”Stockholm city är av största intresse”

Ikea överväger cityvaruhus och hämtstationer i Sverige. ”Det är ingen hemlighet att Stockholm city är av största intresse”, säger Sverigechefen Håkan Svedman till Market.

Text: Kalle Östgren

”Skulle betyda extremt mycket för svensk cityhandel”

• Ikea vill öka tillgängligheten och testar cityhandel med ett kompaktformat.

• Kedjan öppnade sitt första varuhus i cityläge i Hamburg i juni 2014.

• Här finns ungefär 60 procent av sortimentet i ett vanligt Ikea-varuhus och en säljyta på höjden i tre våningar har gjort det möjligt för Ikea att etablera sig på den minsta tomtarealen hittills.

• Varuhuset har en tydlig miljöprofil och erbjuder en rad olika möjligheter för kunderna att åka kollektivt.

• Ikea hänvisar till bussar och tåg i all marknadsföring, samtidigt med uthyrning av släpvagnar till låg kostnad, lån av transportkärror och olika alternativa budtjänster, både med bil och cykel. En stor cykelparkering byggs i anslutning till varuhuset.

• Fastighetskonsulten Lars Backemar, Backemar Consulting, är expert på cityhandel och kommenterade Ikeas planer i Market: ”Kompakta Ikea-varuhus skulle betyda extremt mycket för svenska stadskärnor”.

Ikea Sverige, precis som koncernen som helhet, summerar ett starkt verksamhetsår 2015.

Omsättningen i Sverige landade på 14,9 miljarder kronor. Det innebar en försäljningstillväxt på åtta procent jämfört med föregående verksamhetsår, två procentenheter mer än tillväxten mellan verksamhetsåren 2013 och 2014.

– Försäljningen ökade både i varuhusen och på nätet. Jag är väldigt glad över den här utvecklingen, säger Håkan Svedman.

På Ikea Sveriges att göra-lista står nu öppningen av varuhuset i Umeå i början av 2016.

Men möbeljättens fokus för de närmaste åren i Sverige ligger i första hand inte på fler varuhus, utan på bättre kvalitet.

– Vi satsar hårt på att bli ännu bättre på service och bemötande. I dag är vi tusen personer fler som möter kunderna jämfört med för ett par år sedan, vi har medvetet fördelat fler till kundkontakt. När jag tillträdde för tre år sedan åkte jag runt med ledningsgruppen och träffade över tre tusen medarbetare. En tydlig signal var att vi inte var tillräckligt tillgängliga.

Håkan Svedman ser en stor potential.

– Vi ska bli ännu bättre både på kundmötet och på serviceprodukterna. Vi kan till exempel utveckla hemtransporterna för nätköp och göra dem ännu snabbare, leverera på speciella klockslag eller låta kunden reservera varor på nätet och hämta i något av varuhusen.

Finns planer på hämstationer i Sverige?
– Ja, tanken finns, vi tittar på möjligheten och följer utvecklingen för hämtstationerna med stort intresse. Vi testar konceptet bland annat i Finland, Kanada och Spanien.

Första Ikea-varuhuset i ett cityläge öppnade i Hamburg förra året. Är ni på gång in i svenska stadskärnor?
– Vi studerar Hamburg noga och det är ingen hemlighet att Stockholm city är av största intresse. Fler och fler aktörer tittar på mindre format i stadskärnor. Inflyttningen till storstäderna ökar och allt färre kunder har körkort.

Håkan Svedman ger bakgrunden till att Ikea Sveriges fokus ligger mer på serviceutveckling än på expansion med fler varuhus.

– Man ska komma ihåg att vi på bara två år öppnade tre nya varuhus, i Älmhult, Uddevalla och Borlänge. Det är ganska mycket på en mogen marknad som den svenska. Samtidigt har vi bytt kökssystem, från Faktum till Metod. Det är en av våra största sortimentssatsningar någonsin.

– Nu har vi fokus helt på att få till en bra öppning av nya varuhuset i Umeå. Sedan ska vi titta på hur vi kan göra de 20 befintliga varuhusen ännu bättre.

Om ett år, efter verksamhetsåret 2016, vad vill du helst kunna säga att Ikea lyckats med i Sverige?
– Att vi blivit ännu mer tillgängliga och lyckats leverera ännu bättre service och bemötande. Om kunderna verkligen upplever det får vi ytterligare tillväxt som vi kan fortsätta investera i verksamheten.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...