Foto: Pressbild

Husqvarna klipper till i Täby

Husqvarna öppnar pop up store i Täby Centrum för att ge rådvilla villaägare experthjälp i trädgårdsfrågor – och för att sälja robotgräsklippare med möjlighet till både hemleverans och installation.
Text: Agneta Renmark

Den 23 mars är det premiär för Husqvarnas nya pop-up store i Täby Centrum, som erbjuder ett komplett sortiment av robotgräsklippare och andra användarvänliga batteriprodukter.

Under hela trädgårdssäsongen fram till slutet av september ska kunderna få kunskap och inspiration genom personlig rådgivning och med trädgårdsmästare på plats som delar med sig av sina bästa tips och idéer inför trädgårdssäsongen.

– Vi hoppas att villaägare i norra Stockholmsområdet ska upptäcka Husqvarna som varumärke – att vi har många smarta lösningar för ett enklare trägårdsliv, säger Mathias Damberg, regional marknadschef på Husqvarna.

Han förklarar att Husqvarna av tradition varit starkast på landsbygden i och med att man är stora på motorsågar och skogsmaskiner, men att trädgård blivit ett allt viktigare område under de senaste åren.

Vilken är den största utmaningen för trädgårdsägare i allmänhet?
– Ofta är det tiden som saknas. De flesta av oss vill ha en grön oas men utan att stressa ihjäl oss. När vi väl är lediga vill vi njuta i stället för att ta itu med en överväxt trädgård. Med hjälp av en bra robotgräsklippare kan man frigöra tid samtidigt som man får ett betydligt bättre resultat, säger Mathias Damberg.

– Dessutom har du ju miljöaspekten. Genom att använda batteriprodukter slipper man problemen som bensinprodukter medför. Vi vill gärna vara en spelare som bidrar till en bättre miljö för alla.

Husqvarna pop-up store är en del av Husqvarnas Concept store i Barkarby, som är öppen året runt.

– Vi ser det här som ett test på vad som händer när man placerar varumärket Husqvarna i ett A-läge. Om det fungerar som vi hoppas så vill vi gärna utveckla konceptet vidare tillsammans med våra återförsäljare under nästa säsong, säger Mathias Damberg.

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet