Foto: Lars Welin

Hemtex ska lyfta med nytt koncept

Sista kvartalet innebar ett jättelyft för Hemtex. Nu växlar kedjan upp – med en stor butikssatsning. ”Nya konceptet ska skapa merförsäljning”, säger vd Björn Abild.
Text: Thomas Ohlén

Hemtex har under lång tid haft ekonomiska problem men fjärde och sista kvartalet 2016 mer än fördubblades rörelseresultatet exklusive engångsposter från 27 miljoner kronor till 57 miljoner kronor.

Därmed blev det plus även på helåret.

Bolaget nådde fem miljoner kronor.

– Jag är jättenöjd med den starka avslutningen på 2016, säger Björn Abild till Market om siffrorna i ägaren Ica Gruppens bokslutskommuniké.

Björn Abild tog över som vd för Hemtex i början av förra året och initierade tillsammans med ledningen en större omställning för att öka försäljningen och förbättra det ekonomiska utfallet.

Åtgärderna har i huvudsak inriktats på följande:

  • Ny prisstrategi
  • Höja modegraden
  • Prioritera kundmötet och servicen i butik och online
  • Vässa marknadskommunikationen
  • Få till bättre inköpspriser
  • Sänka kostnadsmassan

– Ledtiderna är långa i den här branschen. Varorna köps in sju-åtta månader innan de finns i butik. Därför tar det tid att få önskad effekt av förändringsprocessen.

HUI:s och SCB:s preliminära försäljningsindex för januari visar att heminredningshandeln växte med 12,8 procent i löpande priser.

Har även Hemtex fått en bra start på 2017?
– Jag får inte säga något om utfallet eftersom Ica Gruppen är börsnoterad men jag är optimistisk och ödmjuk, säger Björn Abild.

I slutet av mars lanserar Hemtex den första av fem pilotbutiker – med premiär i Kungsmässan i Kungsbacka.

Sedan väntar tester av det nya konceptet i ytterligare fyra butiker i Stockholm, Göteborg och Luleå.

– Det ska bli enklare, roligare och mer prisvärt att handla hos Hemtex. Åtgärderna ska generera merförsäljning. I dag handlar kunderna för få varor när de besöker oss.

Om det nya butikskonceptet slår väl ut väntar en ”kraftfull utrullning” i de knappt 160 butikerna i Sverige, Finland och Estland.

– Ambitionen är att implementera det uppdaterade konceptet genom hela butikskedjan, understryker Björn Abild.

Annons:
Annons:
Loading...