Foto: Lars Welin

Hemtex ska lyfta med nytt koncept

Sista kvartalet innebar ett jättelyft för Hemtex. Nu växlar kedjan upp – med en stor butikssatsning. ”Nya konceptet ska skapa merförsäljning”, säger vd Björn Abild.
Text: Thomas Ohlén

Hemtex har under lång tid haft ekonomiska problem men fjärde och sista kvartalet 2016 mer än fördubblades rörelseresultatet exklusive engångsposter från 27 miljoner kronor till 57 miljoner kronor.

Därmed blev det plus även på helåret.

Bolaget nådde fem miljoner kronor.

– Jag är jättenöjd med den starka avslutningen på 2016, säger Björn Abild till Market om siffrorna i ägaren Ica Gruppens bokslutskommuniké.

Björn Abild tog över som vd för Hemtex i början av förra året och initierade tillsammans med ledningen en större omställning för att öka försäljningen och förbättra det ekonomiska utfallet.

Åtgärderna har i huvudsak inriktats på följande:

  • Ny prisstrategi
  • Höja modegraden
  • Prioritera kundmötet och servicen i butik och online
  • Vässa marknadskommunikationen
  • Få till bättre inköpspriser
  • Sänka kostnadsmassan

– Ledtiderna är långa i den här branschen. Varorna köps in sju-åtta månader innan de finns i butik. Därför tar det tid att få önskad effekt av förändringsprocessen.

HUI:s och SCB:s preliminära försäljningsindex för januari visar att heminredningshandeln växte med 12,8 procent i löpande priser.

Har även Hemtex fått en bra start på 2017?
– Jag får inte säga något om utfallet eftersom Ica Gruppen är börsnoterad men jag är optimistisk och ödmjuk, säger Björn Abild.

I slutet av mars lanserar Hemtex den första av fem pilotbutiker – med premiär i Kungsmässan i Kungsbacka.

Sedan väntar tester av det nya konceptet i ytterligare fyra butiker i Stockholm, Göteborg och Luleå.

– Det ska bli enklare, roligare och mer prisvärt att handla hos Hemtex. Åtgärderna ska generera merförsäljning. I dag handlar kunderna för få varor när de besöker oss.

Om det nya butikskonceptet slår väl ut väntar en ”kraftfull utrullning” i de knappt 160 butikerna i Sverige, Finland och Estland.

– Ambitionen är att implementera det uppdaterade konceptet genom hela butikskedjan, understryker Björn Abild.

Handeln sluter upp och stöttar de som drabbades av den stora branden i London

Handeln stöttar de drabbade av den stora branden i centrala London. Det anrika varuhuset Harrods har bland annat skänkt en miljoner pund till genom Röda korset.
Nyhet

Karlstads cityhandel under press när externhandeln växer: ”Samma kunder”

Externa köpcentrum Bergvik och Välsviken växer. Det sätter press på cityhandeln i Karlstad. ”Vi konkurrerar om samma kunder”, säger cityledaren Maria Dahlbom.
Nyhet
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Årets centrumutvecklare tackar för sig: ”Vi har vänt den negativa utvecklingen”

Björn Mortensen har lett Kalmar City till stora framgångar. I år blev han utnämnd till Årets centrumutvecklare i Sverige – nu tackar han för sig.
Nyhet

Jätterevansch för byggvaruhusen: ”Otroligt stark säljökning”

Byggvaruhandeln tog rejäl fart i maj. Försäljningslyftet blev 5,5 procent. ”Otroligt starkt”, säger branschorganisationens vd Ulf S. Gustafsson.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Sju viktiga råd som hjälper dig att klara nätstormen

När du minst anar kan det blåsa upp till storm i de sociala kanalerna. Här är råden som hjälper dig klara krisen genom förberedelser och en tydlig policy.
Sälj mer

Finansinspektionen ger Klarna tillstånd att bli bank – vill utmana som Ryanair

Klarna har fått banktillstånd av Finansinspektionen. Nu vill företaget omvandla banksektorn och utmana de stora jättarna.
Nyhet

Per Geijer om nya reglerna för kameraövervakning: ”Frihet under ansvar”

Ett steg i rätt riktning – men många oklarheter. Det säger Svensk Handels säkerhetschef Per Geijer om de nya reglerna för kameraövervakning. ”Gör man fel kommer det att svida.”
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Hårjätten öppnar pytteliten salong – på trottoaren mitt i Stockholm

I samband med årets Pride-festival i Stockholm öppnar Wella en salong på Birger Jarlsgatan. På en kvadratmeter kan man få frillan fixad gratis. Tanken är att ta död på stereotyper kopplade till hår.
Nyhet

Kultlurens comeback försenad: ”Svårt att få några leveransdatum”

Nylanseringen av den finska mobiltelefontillverkaren Nokias kultlur 3310 försenas i Sverige. ”Vi vet inte när de kommer att levereras”, säger Nora Ay, presschef på Netonnet.
Nyhet

Newport siktar på Europa: ”Vi ser en extrem potential, främst inom e-handel”

Med fem fysiska butiker och en e-handel som omsätter 65 miljoner kronor tar nu den svenska heminredningskedjan Newport sikte på Europa.
Nyhet

Glesbygdsbutiken som storsatsar: ”Ser mer möjligheter än problem”

När andra lägger ner på småorter trycker handlarparet på gasen. Nu dubblar de säljytan för Ica Nära-butiken i Blattnicksele. ”Vi breddar utbudet och bygger ett ´Truck stop´”, säger Mathias Bäcklund.
Nyhet

Utmanande maj för H&M: ”Tuffa förutsättningar under första delen”

H&M:s försäljning växte fyra procent i maj. ”Den påverkades av tuffa marknadsförutsättningar”, säger vd. För hela andra kvartalet har klädjättens försäljning ökat med fem procent.
Nyhet

Utbrytarna från JC fortsätter att växa – öppnar butik i Luleå

Jeansbolaget öppnar i Smedjan i Luleå. Öppningsdatum är satt till 1 september. ”Luleå får en riktig jeansbutik med välkända varumärken”, säger ägaren.
Nyhet

Cubus strategi: Växa genom att öppna på mindre orter och förtäta

Cubus 80 butiker i Sverige ska bli 100 inom några år. Det genom att öppna fler butiker där kedjan redan finns men även på mindre orter.
Nyhet