Foto: Gustaf Olsson

Här är H&M:s nya kedja

Arket blir namnet på ett av de nya varumärken som H&M ska lansera. ”Det kommer att erbjuda enkla och tidlösa kollektioner, accessoarer samt ett utvalt sortiment till hemmet”, säger vd i en kommentar. 
Text: Daniel Norman

H&M har kommunicerat att kedjan jobbar med två nya varumärken som ska komplettera befintlig portfölj.

I dag avslöjar modeföretaget detaljer om ett av dem, Arket.

– Varumärket inriktar sig på kvalitet samt tidlös och funktionell design, säger vd Karl-Johan Persson.

Där kommer att finnas kläder för kvinnor, män och barn samt accessoarer och heminredning. Priserna kommer att vara något högre än hos H&M.  

– Sortimentet kompletteras av utvalda produkter från externa varumärken, säger Karl-Johan Persson.

Den första butiken öppnar i London i höst. Efter det står Bryssel, Köpenhamn och München på tur.

– I de flesta butikerna kommer det även att finnas ett café. Caféet baseras på det nya nordiska köket med sitt fokus på naturliga ingredienser och välbefinnande, säger Karl-Johan Persson.

Arket kommer även att öppna e-handel på 18 europeiska marknader i samband med lanseringen.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet