Foto: Daniel Norman

Handlarna visar vårkänslor

Handlarna tror på ökad försäljning de kommande månaderna.”Ljusare vårväder står för dörren. Det brukar höja förväntningarna”, säger Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk Handel.
Text: Mikael Sydner

Stigande försäljning och förväntningar på fler nyanställningar och ökad lönsamhet gör att framtidsindikatorn i Handelsbarometern för mars landar på 100,9.

Indikatorn visar vad handlarna anser om detaljhandeln i stort och indextal över 100 innebär positiva förväntningar.

– Påsk och ljusare vårväder står för dörren. Det brukar höja förväntningarna och gjuta viss optimism bland handlarna, säger Jonas Arnberg.

Påsken gör främst att dagligvaruhandlarnas framtidstro ökar.

Men även i sällanköpsvaruhandeln är tongångarna mer positiva.

”Reaperioden är avklarad och våren väntar, det gör att sällanköpshandeln hoppas kunna återhämta sig” skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.

Som vanligt är tron större på den egna butiken men förväntningarna på detaljhandeln i stort knappar in.

Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Annons:
Annons:

Nu kan kunderna checka ut själva hos Pressbyrån och 7-Eleven

Reitan Convenience med Pressbyrån och 7-Eleven i spetsen har börjat med självskanningskassor. ”Vi…
Nyhet

Efter skrällen – Amazons försprång kan påverka köpet av Whole Foods

Nu väcks protester i USA mot de konkurrensfördelar som Amazon kan tänkas få genom köpet av Whole…
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela…
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem…
Nyhet