Han ska vässa Media Markts personal

Nu tar Media Markt tag tydligare i personalfrågorna. Som ny hr-chef vill Peter Nilsson höja affärsmässigheten. ”Här finns helt rätt människor för vändningen vi ska göra.”
Text: Kalle Östgren

Peter Nilsson smygstartade i sin roll som hr-chef på Media Markt i Sverige den 1 september.

Han kommer närmast från telekombolaget TDC Sverige, där han under drygt åtta år arbetat som personalansvarig. Innan dess jobbade han som regionalt personalansvarig på Onoff under åren 2004-2006.

På Media Markt började han på govet.

– Det var jättenyttigt. Under den här första tiden har jag gått igenom en gedigen introduktion, dels på vårt svenska huvudkontor, dels på koncernkontoret i Tyskland och sedan jobbat ett par veckor på golvet i våra varuhus, med allt från att packa upp grejer i hyllorna, i lagret till att sälja.

Varför tog du jobbet?
– Jag blev tillfrågad och kände att jag inte var färdig med retail. Hade frågetecken om Media Markt, men blev väldigt övertygad när jag träffade människorna i bolaget, det är helt rätt människor för den vändning vi ska göra.

Vad kommer du att fokusera på närmast?
– Att utveckla personalen, det är en mycket viktig fråga för oss. Jag vill göra hr riktigt affärsmässigt genom att stötta våra medarbetare till att kunna ge ännu bättre hjälp till våra kunder.

– Hr-funktionen har under en tid fungerat som en interimslösning och det finns att göra. Därför kommer jag också att koncentrera mig på att bygga vårt eget team.

Gör ni något särkilt inför julen?
– En del är att vi gjort en stor och tydlig utbildningsinsats för alla medarbetare som vi kallar Expo 360. Den är ett viktigt avstamp och en peppning, både inför julen och framåt.

Annons:
Annons:
Loading...