Han är Handelns Mäktigaste 2017 – här är hela listan

UPPDATERAD: Market och systertidningen Icanyheter har för fjärde året i rad utsett Handelns Mäktigaste. Här är hela listan – som toppas av Elgigantens vd Niclas Eriksson.
Text: Mikael Sydner

Årets lista består av allt från etablerade och kända makthavare till nykomlingar, spännande fenomen och trender. Frågan är bara vilken ordning de kommer i.

Handelns Mäktigaste 2017 – så gjordes listan

  • En jury bestående av representanter för Market och Icanyheter nominerade i början av oktober 58 kandidater som under det innevarande året bedömdes ha mest makt och påverkan på svensk detaljhandel.
  • Genom en öppen nomineringsprocess på Market.se utsåg läsarna ytterligare tio kandidater.
  • Under november gavs läsarna möjlighet att rösta. Över 4 300 röster kom in.
  • Läsarrösterna tillsammans med juryns bedömningar har fastställt listan. Juryn har utgått från kriterierna formell makt, informell makt, mediegenomslag och extra ordinära faktorer. Läsarrösterna avgjorde vid oenighet i juryn.
  • Rankingen gör inte anspråk på att vara vetenskaplig.

Juryn och läsarna var tämligen eniga: Handelns Mäktigaste 2017 är Elgigantens vd Niclas Eriksson.

– Det känns ju chockerande, det hade jag inte väntat mig. Att vi jobbar hårt på dagarna är ju en sak, men att andra ser det är ju väldigt roligt!, säger han.

Tvåa på listan är Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef för Axel Johnson AB. Hon har behållti andraplatsne från i fjol, bland annat genom att vara en samhällsengagerad ledare som drivit på när det gäller digitaliseringen.

Årets trea är också något av topplistans raket. Håkan Svedman, vd för Ikea Sverige, tar ett jättekliv från plats 33. Han går i täten för heminredningsjättens digitala resa parallellt med att driva på utvecklingen av de fysiska butikerna.

Här är hela listan.

Fjolårsplaceringarna står inom parantes.

1. (4) Niclas Eriksson, vd, Elgiganten

Dominanten i hemelektronikhandeln är starkare än någonsin. Under det senaste verksamhetsåret ökade omsättningen med en miljard kronor till 10,8 miljarder.

Förutom en trafikdrivande position i externa handelskluster har Elgiganten med Phone House-konceptet blåst liv i den på många håll sömniga cityhandeln. I våras tog kedjan också hem kategorin Årets logistiksatsning på Retail Awards.

Samtidigt blir nu sortimentet tre gånger så stort för att erbjuda marknadens största djup och bredd.

Mannen som styr rubbet med kundens bästa för ögonen är vd Niclas Eriksson. Därför är han Handelns Mäktigaste 2017.

2. (2) Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef, Axel Johnson

Axel Johnson-chefen har en av handelns tyngsta positioner. Tidigare i år utsågs hon till näringslivets mäktigaste kvinna.

Även om hon själv har en något tillbakadragen profil ser hon till att få saker att hända. De digitala satsningarna kokar i de flesta av verksamheterna.

– Handeln kommer att förändras mer under den kommande tioårsperioden än den gjort under de senaste 100 åren, och det måste vi kunna möta, sade hon till Market i en tidigare intervju.

Samtidigt pågår ett intensivt arbete med att få rätsida på Åhléns. Fler varuhus kommer att stängas medan andra kommer att förnyas.

Mia Brunell Livfors har också flaggat för att framtida förvärv inte nödvändigtvis behöver ske inom handel.

Hon har också fortsatt att ta ställning för mångfald och inkluderande.

3. (33) Håkan Svedman, vd, Ikea Sverige

Ikea har haft ett händelserikt år i Sverige.

Fortsatt tillväxt. En köksbutik mitt i Stockholm. Raketsnabb utveckling på nätet. Nytt jättelager. Storslam i reklamtävlingen 100-wattaren. Snackisar som varuautomaten vid Hötorgets tunnelbanestation.

Mannen bakom rodret, Håkan Svedman, ser till att det händer saker.

Han konstaterar också att det nu sker en anpassning till nya kundbeteenden.

– Våra varuhus fortsätter att fylla en viktig funktion som basen för inspiration och shopping, men det vi märker i allt större utsträckning är att många kunder vill sköta hela, eller delar av köpet, via datorn eller mobilen, säger Håkan Svedman och tillägger att Ikea gör allt de kan för att möta det behovet.

Köksbutiken i Stockholm är ett sätt att komma närmare kunderna.

– Vi lär oss mer om storstadskunders önskemål och hur de vill möta Ikea.

I våras valdes han också in i Svensk Handels styrelse.

4. (1) Pär Svärdson, vd, Apotea

Fjolårets etta fortsätter att leverera. I år sprängdes miljardvallen och e-handelskungen siktar nu på nästa miljard 2018. Men med ökade satsningar på nätet från bland annat Apotek Hjärtat kan det bli tufft att nå dit.

5. (6) Per Strömberg, vd, Ica Gruppen

Bossen för en av landets tungviktare driver på arbetet med att digitalisera Ica-butikerna, Apotek Hjärtat och Hemtex. Ica Sverige lyckas öka marknadsandelen något – trots hårdare konkurrens från lågpriskedjorna.

6. (13) Klas Balkow, vd, Axfood

Axfoods vd Klas Balkow leder bolaget till nya framgångar. Med vinstmaskinen Willys, Hemköps aggressiva e-handelssatsningar och närbutiker som andas framtidstro ser saker och ting onekligen positiva ut.

Till detta kan också läggas en lansering av ett nätapotek.

– Apoteksmarknaden är en stor, intressant marknad med en växande näthandel, säger Klas Balkow.

Hur vill du använda din makt?
– Det sker ett antal större trender som vi behöver anpassa oss till. Exempelvis den givna delen kring digitalisering, här har jag som ledare en viktig roll i att vi tar nödvändiga steg in i framtiden.

7. (-) Kenneth Melchior, Nordenchef, Zalando

Nätjätten ökar trycket i modehandeln. Kenneth Melchior expanderar snabbt Zalando i Norden och erbjuder infrastruktur till de som vill hänga på. Målet: Leverans på en dag till alla nordiska huvudstäder.

8. (32) Karl Eklöf, vd, Stadium

Med det nya konceptet ”Gradum” tar Stadium e-handeln till butiksgolvet. Karl Eklöf och hans team fortsätter att koka ihop idéer och låter de nya butiksformaten visa att marknadsledaren inte är mätt på långa vägar.

9. (9) Susanne Ehnbåge, vd, Netonnet

Susanne Ehnbåge har ett kanonår i ryggen. I våras utsågs hon till Årets ledare i Retail Awards och i höstas blev hon Årets Ruter Dam. Samtidigt har omprofileringen av Siba-butikerna lett till ökad försäljning.

10. (-) Kunden

I tider av digitalisering, transparens och omdaning av handeln är kunden en av arenans mäktigaste spelare. Konsumenterna är mer pålästa än någonsin: Nio av tio internetanvändare jämför priser på Internet.

11.(3) Karl-Johan Persson, vd, H&M

Trots att det har blåst friskt när modejätten inte levt upp till marknadens förväntningar verkar Karl-Johan Persson ändå trygg i att bolaget drivs på rätt sätt: vinsterna är fortfarande stora.

12. (15) Björn Lindblad, vd, Mio

Mio fortsätter att växa starkt i möbelhandeln. Mycket är frukten av en tillväxtstrategi som Björn Lindblad med framgång sjösatte 2013. I en franchisedriven organisation har han lyckats få med alla på resan.

13. Mikael Olander, vd, Bygghemma Group

Mikael Olander har på några år byggt upp Bygghemma Group till en jätte som omsätter över 2,7 miljarder kronor. Tillväxten förklaras främst av aggressiva förvärv inom bygg, heminredning och möbler.

14. (-) Johannes Cullberg, vd och grundare av Paradiset

Ekokedjan Paradiset fortsätter att röra om i den svenska dagligvarugrytan och lägger nu stor kraft på att etablera e-handel innan sommaren.

Johannes Cullberg, grundare och vd, har som mission och drivkraft att förändra branschen och utmana de rådande strukturerna.

Och han räds inte de stora spelarna.

Tidigare i år utmanade han till exempel Ica att förbjuda de hundra värsta tillsatserna i sortimentet.

Makt?
– Inåt i organisationen har jag fantastiska medarbetare som har rätt fria tyglar att göra det de är bra på. Den makt jag eventuellt har försöker jag lägga externt. Det finns mycket att förändra på dagligvarumarknaden i Sverige och vi står gärna för innovation, säger Johannes Cullberg.

15. (7) Karin Johansson, vd, Svensk Handel

Karin Johansson är inne på sitt femte år som vd och fortsätter arbetet med att göra Svensk Handel mer relevant. I år har hon jobbat en hel del internt där samtliga dotterbolag har fått nya vd:ar.

16. (-) Pontuz Bjelfman, vd, Kicks

En av läsarnas favoriter. Vd:n för skönhetsjätten konstaterar att kedjan har slagit rekord tolv år i rad – och fortsätter att växa i alla kanaler. Han har även satsat på fler tjänster och starkare butiksupplevelser.

17. (21) Janicke Blomsnes, vd, XXL Sverige

Som relativt nytillträdd vd styr hon Sveriges tredje största sportkedja med lika delar klokskap, kompetens och jävlaranamma. XXL växer snabbt och målet är att ta sig förbi både Stadium och Intersport.

18. (-) Hållbarhetstrenden

Hållbarhet är inte bara en trend utan en hygienfaktor. Närmare 30 procent av alla seminarier under årets Almedalsvecka berörde begreppet. Allt fler kedjor jobbar i dag betydligt hårdare med sin miljöprofil.

19. (5) Susanna Gideonsson, ordförande, Handels

Efter fjolårets avtalsrörelse agerar Gideonsson i år mer bakom kulisserna. Som invald i Socialdemokraternas innersta maktkrets, verkställande utskottet, har hon tagit handelns frågor till regeringsnivå.

20. (-) Sociala medier

Från att varit en plats för helgens drinktilltugg har sociala medier blivit en maktfaktor för alla som vill höras och synas. Med rätt tänk kan företag skapa genomslag på ett sätt som traditionella kanaler inte mäktar med.

21. (42) Johan Kleberg, vd, Adlibris

Den offensive Johan Kleberg ska se till att nätjätten fortsätter att vara relevant med breddat sortiment, snabbare leveranser och fler fysiska butiker. Planen är också att få börja leverera receptfria läkemedel.

22. (51) Per Kaufmann, Sverige-vd, Media Markt

Per Kaufmann vill visa att Media Markt är i Sverige för att stanna. Efter fyra års etableringspaus är planen att öppna fler varuhus, modernisera befintliga och skruva upp reklamtrycket.

23. (-) Mattias Ankarberg, vd, Byggmax Group

För ett år sedan tog Mattias Ankarberg steget från modevärlden till byggsvängen. Han har använt sina internationella erfarenheter av e-handel och marknadsföring för att ta Byggmax till nästa nivå.

Det viktigaste du tagit med dig från H&M till byggbranschen?
– Att detaljhandelns principer är desamma och att det krävs konstanta förbättringar för att lyckas. För att fortsätta vara en vinnande lågprisaktör behöver vi hela tiden förbättra vårt erbjudande.

I juni presenterade Mattias Ankarberg en ny strategi.

– Syftet är att förenkla och skapa fokuserad tillväxt. Vi bygger utifrån det vi redan är bra på och har lanserat Byggmax Trädgård och ett format för mindre orter.

Vilken makt har du själv?
– Jag kan påverka mycket, men inte åstadkomma något själv. Men med en tydlig strategi och fantastiska medarbetare kan vi tillsammans göra väldigt mycket!

24. (-) Stefan Palm, vd, Lager 157

Medan hans skapelse har vuxit har grundaren själv verkat i det dolda. Men i höstas klev Stefan Palm fram i rampljuset – och det med pondus. Offensiven fortsätter med breddat sortiment och starkare köpupplevelser.

25. (10) Olav Thon, ägare, Olav Thon Gruppen

94-åringen ligger inte på latsidan. Sveriges största köpcentrumägare har under året breddat portföljen med Tanum Shoppingcenter och planerar att ytterligare 50 000 kvadratmeter handel i Karlstad.

26. (-) Influencers

Influencers har blivit en maktfaktor i handeln. Samtidigt har detaljisterna förstått värdet. Att samarbeta med 20-30 influencers för att driva varumärkeskännedom och efterfrågan samt attrahera nya kunder är inte ovanligt.

27. (26) Göran Westerberg, vd, Rusta

Leder kedjan till succé i Norge och pekar ut strategin i Tyskland. I Sverige finns det dock fortfarande vita fläckar på kartan: Efter succéöppningen i Solna centrum väntar nu fler butiker i storstadsregionerna.

28. (-) Swish

Sex miljoner användare kan inte ha fel. Swish för handel lanserades på nytt i början av året och har blivit en succé. Enligt Dibs rapport Svensk E-handel 2017 använder nästan var tredje svensk Swish som betalmedel vid e-handel.

29. (-) Fredrik Olsson, varumärkesansvarig, H&M

Det kanske inte blir en Persson i toppen av H&M-hierarkin den dagen som Karl-Johan Persson väljer att kliva av. Fredrik Olsson, i dag chef för varumärket H&M, pekas ut som påläggskalven.

30. (14) Google

Sökjätten fortsätter att skugga konsumenterna över alla plattformar. Nu kan dessutom länkbeskrivningen vara längre än tidigare på sökresultatsidan vilket betyder att e-handlare bör se över sin egen ”description tag”.

31. (-) Johannes Fieber, Sverigechef, Lidl

Lidl växer snabbt och Sverigechefen leder en plan som under tre år ska generera ett 30-tal butiker till totalt 200. På längre sikt är målet 300 butiker. Fieber talar också varmt om kedjans hållbarhetsarbete.

32. (-) Hans Olsson, vd, Ellos Group

Leder Ellos fortsatta förändringsarbete och har under det senaste året lyckats knyta till sig de vassaste medarbetarna inom allt från marknad till logistik. E-handlaren öppnar nu sin andra butik – i Göteborg.

33. (-) Maria Hamrefors, vd, Akademibokhandeln

Dödsrunan för den fysiska bokhandeln har varit nära att skrivas flera gånger. Men det har Akademibokhandeln ignorerat. Med såväl mod som beslutsamhet har Maria Hamrefors lyckats att både gasa och bromsa.

34. (-) Peter Lund, vd, Bergendahls Food

Återförenad med vd-stolen tar Peter Lund företaget in i en spännande tid med fyra nya affärsområden. Internt spirar tilltron till bolaget med tydliga satsningar på e-handel och färskvaror.

35. (43) Ann Carlsson, vd, Apoteket AB

Landets i särklass största apotekskedja vilar inte på hanen. Ann Carlsson har flaggat för både fler apotek och en ökad satsning på e-handel. Samtiidgt testas löpande nya sortiment och nya tjänster.

36. (44) Johan Ryding, vd, Sportamore

E-handelsbolaget Sportamore lindrar växtvärken med ett nytt automationslager i Eskilstuna. Med robotar till hjälp ska vd Johan Ryding ratta den börsnoterade snabbväxaren mot miljarden i omsättning.

37. (-) Prisjakt

En av fyndjägarens bästa vänner. 15-årsjubilerande prisjämförelsesajten Prisjakt växer hand i hand med ökad transperens och konsumentmakt. Sajten har över en miljon butiks- och produktomdömen – en siffra som ständigt växer.

38. (8) Lars-Åke Tollemark, vd, Unibail-Rodamco i Norden

Efter att ha landat och fintrimmat moderskeppet Mall of Scandinavia är det lite mer ”business as usual” för Lars-Åke Tollemark. I Sverige har han sålt av alla mindre köpcentrum och fokuserar nu enbart på de stora.

39. (-) Nanna Hedlund, vd, Polarn o Pyret 

Nanna Hedlunds förändringar har gett resultat. Hon har vänt krisande Polarn o Pyret – som visar de mest positiva siffrorna sedan förra decenniet.

– Vårat övergripande omtag har varit det viktigaste. Vi har uppdaterat hela vägen från varumärkesplattform till marknadsstrategi.

En stor del i framgången är kedjans omnikanalsatsning. Nanna Hedlund har varit drivande och nätet står nu för 13 procent av försäljningen.

Vilken har din roll varit i förändringsarbetet?
– I alla stora omstruktureringar tror jag på att vara operativt involverad och lotsa framåt – särskilt när det är högt tempo.

Hur ser du själv på makten i ditt jobb?
– Jag ser det som möjlighet snarare än makt och utifrån det är möjligheterna obegränsade. Detaljhandeln är i ett otroligt spännande skifte som öppnar för nya sätt att se på varumärken, distribution och kundmöten.

40. (-) Fredrik Söderberg, vd, ÖoB

Var tidigare chef för affärsområden på Ica Sverige och tillträdde som vd för offensiva ÖoB vid årsskiftet. Sedan dess har han jobbat med bland annat varumärkeslöftet. Snart rullar han ut ett storstadskoncept.

41. (49) Sebastian Siemiatkowski, vd, Klarna

Klarna är på väg att passera fyra miljarder i intäkter och kan sedan i våras kalla sig för bank. Tillväxten sker främst på nätet men nu rullar Klarna också ut mobilbetalningar i fysisk handel.

42. (66) Magdalena Gerger, vd, Systembolaget

Favoritgrannen i handeln. Få bolag har större inverkan på trafikströmmarna. Att kedjan dessutom ofta får högst betyg för sin service räcker för att Magdalena Gerger ska åka uppåt på listan.

43. (-) Joachim Frykberg, vd, Jula

Joachim Frykberg fortsätter att flytta fram Julas position. Företaget har relanserat e-handeln – där avhämtning i varuhusen rankas högt av kunderna. Frykberg ser också plats för fler varuhus i Storstockholm.

44. (-) Anders Nyberg, vd, Apotek Hjärtat

Lite i tysthet styr han apotekshandelns näst största aktör. Hjärtat fortsätter att öppna apotek, bland annat i anslutning till mindre Ica-butiker. Samtidigt sänker man priserna på nätet till Apoteas nivåer.

45. (-) Claes Hessel, e-handelschef, Coop Sverige 

Coop rullar ut sin e-handel i allt fler regioner i landet. Vid rodret sitter e-handelsveteranen Claes Hessel. Tillväxten är hög och nyheterna flera. I Storstockholm har kedjan tagit täten med ett nytt plocklager, en så kallad dark store, som öppnade i år. Med hög effektivitet och automatisering visar man vägen när det gäller framtidens e-handel.

– Jag brinner för att ta till vara kanalens möjligheter att erbjuda kunder nya sätt att göra sina inköp av mat. Det känns fantastiskt roligt att få vara en del i det skifte som drivs både av teknikutveckling och nya kundbeteenden, säger han.

46. (-) HUI Research

HUI Research har under året formerat om i leden. I våras blev Jonas Arnberg ny vd och snart därefter plockades Emma Hernell in som vice vd. Nu har bolaget breddat erbjudandet med analyser och mer rådgivning.

47. (27) Håkan Lundstedt, vd, Synsam

Synsam har tagit nya kliv med Håkan Lundstedt vid rodret. Ett nytt butikskoncept, glasögonabonnemang och satsningar på sport har lyft omsättningen. Kedjan visar bättre utveckling jämfört med branschen i helhet.

48. (37) Freddy Sobin, vd, Consortio Fashion Group

Styr e-handelsbolaget Consortio Fashion Group där Cellbes och Bubbleroom trummar på med god utveckling. Visade mod när han satte kniven i Halens som nu agerar Showroom för systermärkena.

49.(-) Kortföretagen

Kontanterna är på väg bort och Sverige ligger i världstoppen när det gäller att betala med kort. Dominansen lär fortsätta i utvecklingen till kontaktlösa betalningar som pågår nu.

50. (45) Mats Hedenström, näringspolitisk chef, Svensk Handel

Den frispråkige 48-åringen har gett Svensk Handel en tydligare röst i debatten. En orädd profil som inte drar sig för att sätta press på regeringen i avgörande handelsfrågor.

51. (-) Tommy Ohlström, vd, KF

Coop Sverige har vänt det ekonomiska resultatet efter många års kräftgång. Bakom vändningen finns Tommy Ohlström som i år tagit initiativ till delningen av bolaget i en logistik- och en butiksdel.

52. (-) Peter Ahlberg, grundare, ägare och vd, Dollarstore

Mannen bakom lågprisuppstickaren öppnar butiker i ett rasande tempo. Bara under 2017 kommer 16 nya butiker att ha invigts och nästa år planeras ytterligare 25 samt e-handel.

53. (-) Johan Junehed, vd, Cervera

Johan Junehed har med ett konkret formulerat åtgärdsprogram lyckats öka omsättningen och vänt förlust till vinst. Nu jobbar han vidare med att få kedjan att möta den moderna kunden.

54.(-) Hermann Haraldsson, vd, Boozt

Säljmaskinen Boozt ångar vidare med vd Hermann Haraldsson stadigt vid rodret. Efter en börsintroduktion i våras och ett nytt skönhetssortiment dundrar bolaget fram mot två miljarder i omsättning.

55. (-) Jarno Vanhatapio, vd, NA-KD

Nelly-grundarens nätbutik NA-KD har snabbt tagit för sig i getingboet av nätbutiker som säljer mode för kvinnor. I fjol lyfte bolaget med hela 600 procent till 158 miljoner kronor. En förklaring är vass marknadsföring i sociala medier.

56. (-) Camilla Wernlund, ansvarig för new business, Kappahl

Det starka barnmärket Newbie har gått från att vara en del av Kappahls sortiment till att stå stadigt på benen i egna butiker.

Kedjan har snabbt växt till att omfatta 14 butiker i Sverige, Norge, Finland och Polen. Nu väntar även Storbritannien där Newbie dessutom har lanserat e-handel.

Arkitekten bakom är Camilla Wernlund, ansvarig för Newbie och new business på Kappahl.

–En av förutsättningarna är att jag verkar i ett företag där varje medarbetare och ledare tar fullt ansvar för de bedrifter och resultat man kreerar, säger hon.

57. (-) Erik Fagerlind, vd, Sneakersnstuff

Delgrundaren Erik Fagerlind är extremt respekterad inom street wear-kretsar och har satt Sverige på sneakerskartan. E-handeln finns i 70 länder och växer med ett rasande tempo.

58. (50) Christina Ståhl, vd, MQ Holding

Stjärnglansen kring Christina Ståhl må ha minskat en smula. Men i en tuff fysisk klädhandel fortsätter hon att visa styrka som strateg: Hon har gett MQ en tydligare roll och fått fart på lillasyskonet Joy.

59. (55) Jonas Tellander, vd, Storytel

Grundaren av ljudboksförlaget drivs av entreprenörskap och har injicerat ny energi i den svenska förlagsvärlden. Med 200 nya investeringsmiljoner på kontot ska Jonas Tellander fortsätta att växa.

60. (-) Filip Tysander, grundare, Daniel Wellington

Klockföretaget omsatte drygt två miljarder kronor i fjol – vinsten var nästan en miljard. Filip Tysander själv är en mästare på storytelling, vilket har betytt mycket för företaget – som har 3,4 miljoner följare på Instagram.

61.(-) Marcus Tagesson, vd, Babyshop

Babyshops grundare Marcus Tagesson såg i våras till att hans skapelse blev en jätte i sin bransch. Företaget köpte Lekmer och nådde därmed en omsättning på en miljard kronor.

62.(25) Annica Forsgren Kjellman, head of concept, Skincity

I fjol gick hudvårdsimperiets grundare in högt på listan efter ett succéår då företaget bland annat utsågs till årets e-handlare. I år har stjärnskottet tappat några positioner.

63. (67) Christer Larsson, vd och koncernchef, Elon Group

Christer Larsson fortsätter att vässa vitvarujätten Elon Group, med drygt 400 handlardrivna butiker. Efter flera års konsolidering av koncernens profiler blir fem varumärken ett med fokus på Elon.

64. (-) Lina Söderqvist, marknadschef, Åhléns/blivande vd, Departments & Stores

Har som marknadschef på Åhléns fått den anrika varuhuskedjan att sticka ut. Flera ureklamkampanjer har placerat kedjan i stormens öga. Nu går hon vidare till ett nytt uppdrag som vd för Departments & Stores.

65. (-) Sara Rosengren, professor, Handelshögskolan

Välrenommerad forskare inom marknadsföring och detaljhandel och numera innehavare av den nybakade professuren i detaljhandel på Handels. Nu siktar hon på fortsatta studier av till exempel digitaliseringen.

66. (63) Daniel Mühlbach, vd, Footway

Under Daniel Mühlbachs ledning har nätbutiken fortsatt att expandera till nya marknader. Mühlbachs filosofi ”att få allt att fungera för kunden” är en avgörande framgångsfaktor när konsumentmakten ökar.

67. (-) Gudrun Sjödén, vd, Gudrun Sjödén

76-åriga Gudrun Sjödén kan knappast kallas teknikfientlig. Redan 1997 öppnade hennes eget varumärke en nätbutik. 20 år senare kommer 60 procent av omsättningen från nätet.

68. (47) Tony Johansson, vd, Apoteksgruppen

Apotekshandelns minsta kedja har fortsatt att flytta fram positionen under Tony Johanssons ledning. Exakt hur den baltiska apoteksjätten Euroapothecas köp av Apoteksgruppen påverkar återstår dock att se.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:
Loading...