Foto: Miriam Järlesjö

Granngården ser utrymme för 30 butiker till: ”Vi har en offensiv plan”

Granngården ser utrymme för 30 till butiker i Sverige. Två etableringar är klara 2018. ”Vi vill växa i hela Sverige men koncentrerar oss framför allt på storstäderna”, säger försäljningschefen Olof Fransson.
Text: Daniel Norman

I år har Granngården öppnat tre nya butiker. Två etableringar är klara nästa år: Kalmar och Oskarshamn.

– Vi har en offensiv etableringsplan, säger Olof Fransson till Market.

Han berättar att kedjan har identifierat ett 30-tal lägen där den vill växa med fokus på storstäderna.

– Vi skulle vilja ha fler butiker i Stockholm, Malmö och framför allt i Göteborg där vi inte har någon butik i Storgöteborg. Vi vill även etablera oss på andra orter där vi inte har någon verksamhet, säger Olof Fransson.

Varför vill ni växa?
– Där vi går in och etablerar en butik ser vi att vi har en fin framgång. Vårt erbjudande saknas på en hel del orter. Det finns utrymme för fler butiker i fler delar av landet.

I dag har Granngården 111 butiker.

– Vi bedömer att det finns utrymme för ett 30-tal butiker till. Då skulle vi hamna runt 140 stycken, säger Olof Fransson.

Helst vill kedjan öppna butiker som rymmer hela sortimentet vilket innebär en yta på 1 500 kvadratmeter samt 500 kvadratmeter till ett uterum. Går det inte vinklas sortimentet beroende på lokaliseringen, berättar han.

– Vi jobbat intensivt med flera etableringar som kan resultera i fler butiker. Exakt var och när är svårt att säga nu.

Förutom Kalmar och Oskarshamn ska Granngården också öppna i Linköping. När det blir är emellertid avhängt på när fastighetsägaren NCC börjar bygga handelsplatsen som kedjan ska etablera sig på.  

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...