Susan Karling

Göteborgsgalleria fälls för kränkande reklam

Med en bild på en ung kvinna iklädd trosor, t-shirt och skinnjacka i utomhusmiljö och texten ”We are young” ville Kompassen i Göteborg locka till sig besökare. Könsdiskriminerande och kränkande mot kvinnor är Reklamombudsmannens dom.
Text: Daniel Norman

Reklamen, som bland annat publicerats i Metro i Göteborg liksom på spårvagnar och i busskurer i staden, visar en ung kvinna klädd i trosor, en tröja med Musse Pigg-tryck som slutar vid naveln, en öppen skinnjacka, sneakers och keps. Rakt framför kvinnans underliv står texten ”We are young” och under det listas de butiker som finns i Kompassen.

Könsdiskriminerande säger Reklamombudsmannen som tittat närmare på marknadsföringen efter anmälningar från flera privatpersoner och en organisation. Den ser ingen koppling mellan bilden och den marknadsförda produkten, det vill säga gallerian. Ombudsmannen skriver i sitt beslut att modellen ser väldigt ung ut och att hon framställs som ett rent sexobjekt på ett sätt som är kränkande för alla kvinnor.

I ett yttrande skriver representanter för gallerian att reklamen ska spegla en tjej som är ung och inte bryr sig om livets alla måsten genom att göra som hon vill och klä sig som hon vill. Kompassen vänder sig till en modemedveten kund med ungdomlig livsstil, många av kunderna är tjejer. ”Det är beklagligt att anmälarna tolkar reklambilden som diskriminerande”, skriver Kompassens intresseförening.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...