Foto: Bigstock

Glöm kolgrillen – i år är det gasol som gäller

Flytten från briketter och kolgrillar till inglasade uterum och gasolgrillar har kommit som en lavin i vår. ”Det är ett trendbrott som vi aldrig tidigare sett”, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.
Text: Pontus Nyman

I takt med sol och högre temperaturer har försäljningen av det klassiska vårsortimentet ökat explosionsartat de senaste två helgerna.

– Det ser väldigt bra ut, och inte bara på grill och trädgård utan även större investeringar som inglasade uterum har stuckit iväg ordentligt. Men den största nyheten är nog försäljningen av gasolgrillar, säger Johan Saxne.

När det gäller den folkkära traditionen grillning har Sverige länge varit på efterkälken rent tekniskt. Kolgrillar och briketter har länge varit dominerande bland svenskar samtidigt som gasolen gått bättre i övriga Europa.

Men de senaste två åren har försäljningen förändrats drastiskt.

– De närmaste åren har fördelningen varit runt 70 mot 30 procent till fördel för kol. Nu ligger det närmare 60-40 till fördel för gasol. Det är ett trendbrott som man inte trodde skulle ske, berättar han.

De bakomliggande orsakerna, tror Johan Saxne, har att göra med inspiration från tv och andra medier liksom en ökande närvaro på nätet och förbättringar i pris och sortiment.

– Prisskillnaden mellan kol och gasol har gått ned samtidigt som enkelheten och tillgängligheten med e-handeln har blivit bättre, säger han.

Gasolgrillsförsäljningen har fått draghjälp av den ökade trenden med inglasade uterum då gasolgrillen oftare står under tak snarare än på gräsmattan. Och när det gäller uterummen har e-handeln blivit en frälsare.

– Det är så enkelt att beställa numera. I dag är varorna fyra klick bort, och du kan rita upp uterummen själv efter dina egna mått. Det man förr kanske behövde plocka in en arkitekt för att göra kan man numera bygga ihop själv i datorn.

Med den nya trenden har möblemanget också fått sig ett ansiktslyft. Den typiska gränsen mellan ute och inne suddas ut till förmån för ett mer nhetligt sortiment.

– Möblerna ska gärna se ut nästan som att du kan ha dem både ute och inne. Det har blivit ett helt annat designtänk, konstaterar Johan Saxne.

När konjunkturen vänder: ”Företag med gamla affärsmodeller kommer att slås ut”

Den svenska konjunkturen är dopad. Men vad händer när den vänder? Jonas Arnberg, vd för HUI Research, talar ut om hur strukturförändringar och kommande konjunktursvängningar kommer att påverka handeln.
Podcast

Tre dagar kvar till de gamla mynten blir ogiltiga: ”Fortfarande mycket kvar”

Nu är det bara tre dagar kvar innan de gamla mynten blir ogiltiga att handla med. ”Det är fortfarande mycket gamla mynt ute och många konsumenter har för avsikt att handla för dem”, säger Bengt Nilervall på Svensk Handel.
Nyhet
Annons:
Annons:

Attacken på Drottninggatan

Michael Sandsjö: Vi måste våga fortsätta äta, älska och handla

Kommentar

Butikerna på Drottninggatan står upp mot rädslan: Ondskan vann inte

Terrorattentatet på Drottninggatan har satt djupa spår, men samtidigt skapat en sammanhållning bland många av de anställda i butikerna. ”Det har blivit många kramar sedan den där fredagen”, säger Viveka Qvenild, butikschef på Dressman.
Premium
Annons:
Annons:

Nytt apoteksavtal klart – blev ingen begränsning av utlåning av personal

Svensk Handel och Sveriges Farmaceuter har kommit överens om ett nytt avtal för apoteksanställda. Utlåning av personal mellan apoteken har varit en stötesten.
Nyhet

Persbrandt nappade på erbjudandet – Hasse P kom in och köpte snus

Årets mest personliga erbjudande, en stock snus till halva priset för Mikael Persbrandt, fick till slut drömmen att gå i uppfyllelse för Gun ”Gunsan” Gustafsson på Hemköp i Köping. Stjärnan kom på besök – och köpte snus.
Nyhet

Svenskarnas hyllning: Ikea är överlägset bäst i hela detaljhandeln – fortfarande

Ingen hotar Ikeas topplacering – det är fortfarande Sveriges starkaste varumärke i handeln. Det visar årets utgåva av rapporten Handelns hetaste kedjor och butiker. ”Jätteroligt”, säger Jakob Holmström, pressansvarig för Ikeakoncernen i Sverige.
Nyhet

Rekryteringsproffsens råd för att hitta rätt extrapersonal i sommar

Det finns många fallgropar i jakten på bra sommarjobbare. Här är fyra viktiga tips för att undvika dem.
Sälj mer

Apple anordnar sommarläger i sina butiker – vill främja kreativitet med kod

Glöm sol och bad. Apple vill att barnen ska ägna sommaren åt att koda. Nu bjuder jätten in till läger i tre av sina svenska butiker.
Nyhet

Handelsplatsen samlar styrkorna efter förvärvet: ”Allt blir Väla punkt slut”

Nu ska all handel vid Väla agera under gemensamt namn. ”Allt blir Väla punkt slut”, säger centrumchefen Niklas Blonér.
Nyhet

Adlibris vd ska hjälpa Matsmart att växa: Vill dela med mig av min kunskap”

Matsmart vill växa. Nu har bolaget rekryterat Adlibris vd till sin advisory board. ”Jag vill dela med mig av mina kunskaper”, säger han.
Nyhet

Amazon låter Prime-kunder prova kläderna hemma – betalar för dem de vill ha

Amazon tar det här med fria returer till en ny nivå. Nu låter e-handelsjätten kunderna beställa hem upp till 15 produkter. De betalar bara för dem de behåller.
Nyhet

The Body Shop kan bli brasilianskt – samtal förs om ett köp av kedjan

Brasilianska Natura Cosméticos vill köpa The Body Shop. De erbjuder en miljard euro för kedjan.
Nyhet

Efter satsningen i Göteborg – nu planerar Kicks att öppna fler flaggskepp

Kicks flaggskeppsbutik i gallerian Femman i Göteborg har fått ett bra mottagande. Nu vill kedjan öppna fler. ”Vi vill ha flagships i huvudstäderna och i de större städerna på de marknader där vi finns”, säger Sverigechefen.
Nyhet

Här storsatsar H&M med både heminredning och kläder: "Ovanligt˝

H&M storsatsar i Baronens köpcentrum i Kalmar. Kedjan öppnar en fullkonceptbutik där. ”Ovanligt utanför storstäderna”, säger fastighetsägaren.
Nyhet

Ikea sålde mat får 18 miljarder kronor under förra året: ”Expansiv fas”

Ikea är inte bara framgångsrikt när det gäller försäljning av möbler. Matförsäljningen växte med åtta procent förra året. ”Just nu är vi inne i en ny och väldigt expansiv fas”, säger vd:n för Ikea Food.
Nyhet

Susan Karling: Teknikrevolution och kundjakt bakom Amazons storaffär

I fredags briserade nyheten att Amazon köper Whole Foods. Affären är lika stor som den är otippad. Men vad vill Amazon ha ut av den? Och vad kan den hajpade dagligvarukedjans kunder förvänta sig?
Analys

Zalando inleder samarbete med H&M:ägda Weekday: ”Oerhört starka i Norden”

Tyska nätjätten Zalando inleder ett samarbete med H&M-ägda Weekday. ”Det känns fantastiskt kul att få jobba med dem”, säger Zalandos nordiska presschef Sigrid Dalberg-Krajewski.
Nyhet