Foto: Bigstock

Glöm kolgrillen – i år är det gasol som gäller

Flytten från briketter och kolgrillar till inglasade uterum och gasolgrillar har kommit som en lavin i vår. ”Det är ett trendbrott som vi aldrig tidigare sett”, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus.
Text: Pontus Nyman

I takt med sol och högre temperaturer har försäljningen av det klassiska vårsortimentet ökat explosionsartat de senaste två helgerna.

– Det ser väldigt bra ut, och inte bara på grill och trädgård utan även större investeringar som inglasade uterum har stuckit iväg ordentligt. Men den största nyheten är nog försäljningen av gasolgrillar, säger Johan Saxne.

När det gäller den folkkära traditionen grillning har Sverige länge varit på efterkälken rent tekniskt. Kolgrillar och briketter har länge varit dominerande bland svenskar samtidigt som gasolen gått bättre i övriga Europa.

Men de senaste två åren har försäljningen förändrats drastiskt.

– De närmaste åren har fördelningen varit runt 70 mot 30 procent till fördel för kol. Nu ligger det närmare 60-40 till fördel för gasol. Det är ett trendbrott som man inte trodde skulle ske, berättar han.

De bakomliggande orsakerna, tror Johan Saxne, har att göra med inspiration från tv och andra medier liksom en ökande närvaro på nätet och förbättringar i pris och sortiment.

– Prisskillnaden mellan kol och gasol har gått ned samtidigt som enkelheten och tillgängligheten med e-handeln har blivit bättre, säger han.

Gasolgrillsförsäljningen har fått draghjälp av den ökade trenden med inglasade uterum då gasolgrillen oftare står under tak snarare än på gräsmattan. Och när det gäller uterummen har e-handeln blivit en frälsare.

– Det är så enkelt att beställa numera. I dag är varorna fyra klick bort, och du kan rita upp uterummen själv efter dina egna mått. Det man förr kanske behövde plocka in en arkitekt för att göra kan man numera bygga ihop själv i datorn.

Med den nya trenden har möblemanget också fått sig ett ansiktslyft. Den typiska gränsen mellan ute och inne suddas ut till förmån för ett mer nhetligt sortiment.

– Möblerna ska gärna se ut nästan som att du kan ha dem både ute och inne. Det har blivit ett helt annat designtänk, konstaterar Johan Saxne.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...