Foto: Fredrik Sandin Carlson

Fysisk butik ska få fler att våga handla på nätet

Nu tar Lekmer.se upp kampen med konkurrenterna på deras hemmaplan. I nästa vecka öppnar företaget en fysisk butik i Barkarby. ”Det ska bli intressant att följa om onlinekonverteringen förändras”, säger vd Fredrik Palm.
Text: Daniel Norman

Lekmer.se kan i dag nå sina kunder genom datorn, mobilen och läsplattan. Från den 12 april kan de träffa dem fysiskt också.

– Vi har en grundläggande strategi att finnas där våra kunder finns och de finns i den fysiska handeln också, säger Fredrik Palm.

De ser det inte som en nödvändighet att öppna en fysisk butik men ser positiva fördelar med det.

– Det är inte så att vi står och faller med om vi har en fysisk butik eller inte men det är klart att det har en positiv påverkan på omsättningen, säger Fredrik Palm.

På 1 200 kvadratmeter, i EM- möblers tidigare lokaler i Barkarby, vill man skapa Stockholms största barn- och babybutik.

– Vi utvärderade var vi har flest antal kunder. Vi ville inte finnas centralt utan där många småbarnsfamiljer åker och handlar. Vi har hört mycket gott om Barkarby, säger Fredrik Palm.

I butiken har Lekmer.se försökt skapa samma känsla som kunden får när den handlar hos dem på nätet. Där kommer att finnas digitala storbildsskärmar och onlinestationer. För bara en bråkdel av hela sortimentet kommer att finnas tillgängligt fysiskt, resten via dem.

– Vi har valt ut storsäljarna i varje kategori, säger Fredrik Palm.

Beställningar hämtas i butiken vid senare tillfälle eller skickas hem.

De flesta av konkurrenterna finns inom den fysiska handeln. Nu få Lekmer.se möta sina konkurrenter på deras planhalva.

– På kort sikt är det här rent affärsmässigt en försvinnande liten del av vår totala omsättning, säger Fredrik Palm.

I stället hoppas man på andra positiva effekter. Genom mötet i den fysiska butiken hoppas Lekmer.se att fler ska ta steget till att e-handla.

– För en del finns det en tröskel att lägga en första beställning på nätet. Nu kanske det blir ett annat läge när det finns en butik att gå till om det blir fel, säger Fredrik Palm.

Han tillägger emellertid att det till en början rör sig om en butik så det är det begränsat område.

– Det ska bli intressant att följa om onlinekonverteringen förändras där.

Än så länge finns inga planer på ytterligare butiker. Man vill först se hur det här faller ut.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...