Foto: Susan Karling

Fortsatta förluster för Picard – nu byter fransmännen taktik: ”Byggde för dyrt och fort”

Picard redovisar ännu ett förlustår i Sverige och bromsar expansionen. Men delägaren Knut Faremo tror att fryskedjan nu har hittat vägen till framgång. ”Vi har kommit för att stanna”, säger han.
Text: Andreas Dyrberg Skog

Picard i siffror

Nettoomsättning: 92,7 (83,2)
Rörelseresultat: -11,6 (-6,)8
Nettoresultat: -12,7 (-8,2)
Antal  butiker: 15 (16)

Siffrorna är i miljoner kronor och avser det brutna räkenskapsåret april-mars. Förra årets resultat anges inom parantes. 

Svenska Picard omsatte 92,7 miljoner kronor under räkenskapsåret som avslutades den sista mars i år. Rörelseresultatet uppgick till -11,6 miljoner kronor.

Picard hade initialt en ambitiös expansionsplan där kedjan skulle växa till 50 butiker på fem år. Enligt Knut Faremo, som äger 25 procent av kedjan, är det en del av förklaringen till de röda siffrorna.

–Vi byggde för dyrt och för fort. Vi öppnade ganska många butiker på kort tid och vissa kom att hamna i lägen som inte har gett den omsättning som vi behöver. Det har kostat oss pengar bland annat i form av stora avskrivningar som belastar årets räkenskaper, säger Knut Faremo.

Han menar också att Picard Sveriges negativa rörelseresultat på 11,6 miljoner bör sättas i ett större sammanhang.

– Franska Picard, som är huvudägare till Picard Sverige, omsatte 1,43 miljarder euro förra året och hade ett ebita på 216 miljoner euro. De är uthålliga med satsningen i Sverige och vi tror nu att vi har hittat en form för verksamheten som passar den svenska marknaden, säger Knut Faremo.
 

I dag har Picard 15 butiker i Sverige, bland annat finns de i Hornstulls-gallerian i Stockholm.

Istället för att direkt skapa ett omfattande butiksnät kommer Picard nu att bromsa etableringstakten och satsa på att bygga upp varumärkeskännedomen. Där kommer Ica-butikerna in i bilden.

– Vi har testat Picards sortiment i några utvalda Ica-butiker och utfallet blev positivt. Nu har vi nyligen gjort sortimentet tillgängligt för alla landets Ica-butiker, säger Knut Faremo.

– Vi kommer med ett helt nytt koncept och ett nytt varumärke på den svenska marknaden och det är inte konstigt att det tar lite tid att arbeta in det.

Parallellt med lanseringen på Ica jobbar Picard med att förändra butikskonceptet.

– Picards produkter är fantastiska, men butikerna kanske inte uppfattas så attraktiva med skandinaviska ögon. Vi jobbar med att utveckla och förbättra butikskonceptet, det ska anpassas och modernisera för att fungera bättre i de nordiska länderna.

Kedjan kan även komma att ge sig in i konkurrensen om lunchkunderna på allvar. I Frankrike har Picard framgångsrikt lanserat ett butikskoncept med en restaurangdel där kunderna själva kan värma sina Picard-rätter och äta på plats.

– Lunchen är viktig i Sverige och att servera en kvalitetsmåltid för 35 kronor är ett attraktivt erbjudande, säger Knut Faremo.

Sammantaget räknar han med att åtgärderna kommer att vända utvecklingen för Picard i Sverige.

– Jag tror inte att det blir ett positivt resultat det här räkenskapsåret, men nästa år räknar jag med svarta siffror.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...