Foto: Pressbild

Fått mersmak på retail – nu höjer lyxmärket tempot

I fjol öppnade Canada Goose sina första egna butiker i Toronto och New York. Nu planeras det för expansion och fler flaggskepp.
Text: Mikael Sydner

Rapporterna om nordamerikanska kedjor som krisar och klappar igen duggar tätt.

För Toronto-baserade Canada Goose är tonerna helt andra. Med de första flaggskeppsbutikerna i Toronto och New York samt en börsintroduktion i ryggen är analytikerna närmast lyriska över varumärkets potential.

I nuläget finns Canada Goose i cirka 50 länder via andra återförsäljare. Tanken är att sälja mer på egen hand. Bland planerna finns offensiva satsningar i både Europa och Asien samt mer egen retail med flaggskepp på turistintensiva marknader.

– I ett läge med konsolidering och minskande marginaler över hela detaljhandeln är Canada Goose ett fynd – ett varumärke på uppgång med starka möjligheter för tillväxt och starka marginaler, säger Ike Boruchow, analytiker hos Wells Fargo, till Cnbc.

Samtidigt får kedjan en hel del kritik för att använda djurpäls och dun i sina produkter. Canada Goose har hävdat att det är kritiskt för att skapa rätt värme i jackorna och att all produktion sker på ett etiskt hållbart sätt.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...