Foto: Martina Björnlund

EU-ministern: ”Handelsföretagen måste förstå effekten av Brexit”

Brexit är bara dåligt – men just därför behöver de svenska handelsföretagen bättre förstå vad Storbritanniens uttåg ur EU betyder för den enskilda verksamheten.
Det var EU- och handelsminister Ann Lindes budskap under tisdagsförmiddagen i Almedalen.
Text: Michael Sandsjö

Omoderna, otydliga och många gånger orättvisa regler gör att svenska handelsföretag riskerar att tappa i konkurrenskraft internationellt.

När EU-och handelsminister Ann Linde besökte Svensk Handels seminarium ”Race to the bottom or to the top” under tisdagsförmiddagen var medskicket att regeringen jobbar intensivt med att hitta gränsöverskridande lösningar som kan gynna marknaden hemma.

– Marknadskontrollen är extremt viktig. Svenska företag är generellt bra på att följa internationella regler, medan andra länder inte är det. Vi behöver se till att kontrollen fungerar likvärdigt inom alla EU:s medlemsstater. Det gäller inte minst för e-handeln, säger Ann Linde, till Market.

Brexit?

Bara dåligt, enligt ministern.

– Det har till exempel gjort att de svenska handelsföretagen tvingas betala över två miljarder extra i tullavgifter. Nej, det finns inget positivt med Brexit, säger Ann Linde.

För att illustrera den obalans de svenska handelsföretagen och de svenska konsumenterna möter tog Karin Johansson, vd för Svensk Handel, Kina som exempel.

– FN klassar Kina som ett utvecklingsland, vilket innebär att de får subventionerade fraktkostnader. I dag är det billigare att skicka ett paket från Peking till Stockholm än från Södertälje till Stockholm. Så ska det inte kunna vara, säger Karin Johansson.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...