Foto: Kristoffer Olsson

Efter succén i Mall of Scandinavia – Ellos kikar efter fler butikslägen

För ett år sedan öppnade Ellos butik i Mall of Scandinavia, en satsning som gått över all förväntan. ”Vi skulle egentligen behöva dubbla säljytan”, säger Carina Ladow, sortiments- och designchef på Ellos.
Text: Agneta Renmark

När e-handelsjätten Ellos bestämde sig för att bli med butik var läget det absolut viktigaste. 

– Vi ville visa upp vårt sortiment för den breda massan och då är trafiken helt avgörande, säger Carina Ladow, som är den som ansvarar för konceptet.

Butiken, som ligger i Mall of Scandinavia, är främst inriktad på Ellos hemsortiment, med både möbler, hemtextilier och olika föremål för hemmets alla rum. 

– Man kan säga att vi plockar russinen ur kakan. Många kunder kommer in och säger ”wow – är detta Ellos?” och då har vi ju lyckats. Utmaningen är att få plats. I dag har vi 135 kvadratmeter men egentligen skulle vi behöva det dubbla.

Har ni behövt skruva lite på konceptet?
– Ja, från början var det mer småprylar men nu säljer vi även mattor och möbler. Framför allt vill vi stå för inspiration och de som jobbar i butiken är väldigt kreativa. Sortimentet uppdateras hela tiden, oavsett när kunden kommer in är det snyggt, fräscht och påfyllt. Och personligt – vi jobbar exempelvis gärna med handskrivna lappar och etiketter, säger Carina Ladow.

Hur många kunder kan ni konvertera till e-handeln och tvärtom?
– Det där är svårt att mäta men känslan är att vi både når ut till helt nya kunder och får fler att söka upp oss på nätet. För många yngre människor som precis är i färd med att skapa sina första hem har Ellos blivit något riktigt trendigt, säger Carina Ladow entusistiskt.

Det låter som att det blir fler Ellos-butiker i framtiden…? 
– Ja, det hoppas vi. Det viktigaste är att hitta rätt läge; vi kikar just nu på köpcentrum i hela Norden. Vi vill vara där kunderna är och ha goda grannar runt omkring oss – gärna andra butiker som säljer heminredning. 

Kommer ni även att satsa på fysiska Ellos-butiker, eller showroom, med fokus på mode?
– Det är inget vi har planerat för men man ska aldrig säga aldrig

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...