Efter stora förluster – Zlatans kläder hos Dressmann: ”Räcker inte med näthandel”

A–Z, Zlatan Ibrahimovics och Varner-gruppens samarbetsprojekt, lever inte upp till förväntningarna. Nu gör bolaget stora förändringar och satsar på fysisk handel. ”Förlusterna är större än väntat”, säger Toralf Riskild, ekonomidirektör på Dressmann.
Text: Andreas Dyrberg Skog

Zlatan Ibrahimovic gjorde nyligen comeback på fotbollsplanen efter den svåra knäskada som han ådrog sig i april i år.

I nästa vecka gör även hans klädmärke A–Z en omstart när det lanseras i 1 500 av Varner-gruppens butiker.

Det första året för kollektionen med träningskläder och underkläder har nämligen varit en besvikelse för Varner-gruppen.

Enligt årsredovisningen var nettoomsättningen förra året 18,5 miljoner kronor och bolaget var långt från att redovisa vinst. Rörelseresultatet landade på -92,9 miljoner kronor.

– 2016 var bolagets första år och vi hade stora kostnader för marknadsföring och för att bygga upp organisationen, men självklart hade vi hoppats på en högre omsättning och ett bättre resultat. Vi var medvetna om att vi inte skulle tjäna pengar redan första året, men förlusterna är större än väntat, säger Toralf Riskild.

Försäljningen av A–Z-produkter startade i juni förra året i märkets egen nätbutik som täcker 21 länder i Europa. Under hösten började A–Z även säljas på Stadium.

Bolaget släpper inga försäljningssiffror för 2017, men Toralf Riskild medger att försäljningen inte har nått upp till förväntningarna i år heller.

– Vi har insett att det inte räcker med näthandel och ställer därför om bolaget till att främst bli en grossistorganisation, säger Toralf Riskild.

Flera åtgärder har vidtagits. Tidigare vd Knut Erik Kolberg har lämnat sin post och har ersatts av marknadschefen Jens Bonesmo som är tillförordnad vd. Samtidigt har företaget flyttat till Norge.

Men den stora förändringen, externt sett, sker nästa fredag, den 9 december, då lanseras A–Z i Varner-gruppens butiker. Dessutom lanserar märket en ny underklädeskollektion, lagom till julhandeln.

– Det tar tid att bygga upp ett varumärke. Nu fokuserar vi på att öka kännedomen med hjälp av Varner-gruppens butiker. Det är en väldigt spännande satsning som vi ser mycket positivt på, säger Toralf Riskild.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...