Efter Nordeas flytt – många söker sig till Icas bank: ”Fler än vanligt ringer oss”

Icas bank har rekryterat nästan 90 000 kunder på tre år. Senaste tiden har antalet förfrågningar ökat. ”Många tittar på bankalternativen”, säger vd:n Marie Halling.
Text: Thomas Ohlén

Market berättade i slutet av 2014 att Ica Banken hade vuxit till 651 000 aktiva kunder i Sverige.

I dag är siffran 739 000.

– Vi har haft en god tillströmning av kunder och det är ett bra betyg eftersom svenskarna är trögrörliga när det gäller byte av bank, säger Marie Halling.

Men de senaste månaderna har intresset för Ica Bankens tjänster accelererat ytterligare.

Uppmärksamheten kring storbankernas växande räntemarginaler är en sannolik förklaring.

– Vi uppfattas som prisvärda och enkla och det är två parametrar som bankkunder värderar högst.

Nordeas aviserade flytt av huvudkontoret från Stockholm till Helsingfors kan vara ytterligare en orsak till lyftet.

Förra veckan och den här har aktiviteten ökat hos Ica Banken.

– Fler än vanligt har hört av sig för att veta vad vi kan erbjuda och det är väldigt roligt, berättar Marie Halling.

Ica Banken jagar dock inte primärt fler kunder.

– Vi har breddat kunderbjudandet med till exempel försäkringar och vill att befintliga kunder ska göra fler affärer med oss.

Ica startade banken 2001 för att bland annat öka lojaliteten till de svenska Ica-butikerna.

Egna mätningar visar att Ica Bankens snittkund gör sina dagligvaruinköp hos just Ica.

– Våra gemensamma kunder upplever att det får mervärden av att göra sina bankärenden hos oss och handla maten på Ica, säger Marie Halling.

Finansinspektionen gav Klarna banktillstånd i juni och bolaget förklarade då att målet var att ”utmana jättarna”.

Market har bett Klarna kommentera tillströmningen av kunder sedan dess men företaget har avböjt.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...