Foto: Shutterstock

Efter #Metoo – Svensk Handel stöttar sina medlemmar med kunskap

#Metoo-kampanjer fick stor uppmärksamhet i höstas. Nu guidar Svensk Handel sina medlemmar för att de ska veta hur de ska arbeta mot sexuella trakasserier. ”Vi har sett en tydlig efterfrågan på mer information”, säger arbetsrättsexpert Anna Siesing.
Text: Daniel Norman

Med anledning av höstens #Metoo-kampanjer, där handeln fick sina egna upprop, så har Svensk Handel fått många frågor från sina medlemmar om hur man ska agera när det gäller sexuella trakasserier.

– Vi får frågor både om hur arbetsgivaren bör agera om en situation uppstått på arbetsplatsen men framför allt om hur de bör arbeta förebyggande mot sexuella trakasserier, säger Anna Siesing.

Att företagen söker mer information tyder på att de tar den här frågan på allvar, menar hon.

– De vill ta ansvar och göra rätt. Vår roll är att stötta arbetsgivaren och informera dem om hur de ska agera.

I december hölls ett första webbinarie som var välbesökt, i morgon är det dags för ännu ett. 

– Läsa lagen kan våra medlemmar höra. Därför försöker vi vara så praktiska som möjligt och guida dem genom processen: vad ska man göra, när ska man göra det och hur ska man göra det, säger Anna Siesing.

I lagen står bland annat att arbetsgivaren är skyldig genomföra en utredning om den får vetskap om att en anställd upplever att den har utsatts för sexuella trakasserier. Visar utredningen att så är fallet måste arbetsgivaren vidta åtgärder.

– Hur man ska göra står inte i lagen, säger Anna Siesing.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...