Efter krisen – nu växer JC igen: ”Vi ökade med elva procent i november”

Medan flera andra aktörer i modehandeln har det motigt har jeanskedjan JC tagit sig ur krisen och levererar nu positiva siffror. ”Vi har vänt på utvecklingen och växer igen”, säger COO Stefano Di Martino.
Text: Michael Sandsjö

Efter ett minst sagt tufft fjolår, med ett konkurshot hängande över sig, växlar nu JC upp igen.

Faktum är att den nye italienske COO:n, Stefano Di Martino, visade resultat redan i slutet av 2017.

– Vi ökade med elva procent i november och med åtta i december och har lagt en bra grund att bygga vidare på inför 2018, säger Stefano Di Martino, till Market.

Det kostade dock både butiker och personal för att undvika konkurs. Totalt stängde 25 enheter i Sverige och Finland.

Nu är dock blicken riktad framåt. Under året planerar JC att öppna åtta nya butiker, som alla kommer att ha ett tydligare denimkoncept.

Samtidigt vässar kedjan sin omnikanalsupplevelse genom att föra in mer digital teknik i butikerna.

En av de nya butikerna placeras i Umeå, i Avion Shoppingcenter.

– Vi har alltid varit starkare i norra Sverige. Människor där uppe är mer benägna att resa långt för att shoppa än övriga landet, säger Stefano Di Martino.

De nya butikerna kommer att ha en yta på 120 kvadratmeter och förväntas att etableras i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Sundsvall och Norrköping.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...