Foto: Bigstock

Det kyliga skälet bakom männens heta nättrend

Unga män står för stor del av tillväxten för mat på nätet – och skälet bakom är kyligt rationellt. Det visar en amerikansk undersökning.
Text: Kalle Östgren

E-handeln med mat på nätet ökar starkt bland amerikanska konsumenter.

Yngre män väntas stå för merparten av den fortsatta tillväxten och deras skäl till valet av inköpskanal är krasst.

De betraktar matinköpen som ”ett nödvändigt ont”.

Det visar en undersökning genomförd av analysföretaget NPD Group.

Studien visar att mer än 40 procent av de som i första hand tar hand om matinköpen är män. De flesta är yngre, i åldrarna 18-44 år, och 60 procent av dem handlar mat på nätet.

Yngre män ser också matinköpen på nätet som ”a mission”.

– De ägnar mindre tid åt besöken i fysiska butiker än kvinnor, köper färre varor och lämnar butiken snabbare om de inte hittar vad de söker, kommenterar Darren Seifer, dagligvaruanalytiker hois NPD Group.

Annons:
Annons:
Loading...