Agneta Renmark

De ska bo i sin butik: ”Vi ser fram emot kundmöten som är på riktigt”

På måndag öppnar Dunke Design Pop up Home & Store i NK-passagen i Stockholm. I samma veva flyttar ägarparet Sara och Jörgen Brorsson in sitt vardagsliv i butiken, med allt vad det innebär av läxläsning med barnen och umgänge med släkt och vänner.
Text: Agneta Renmark

En semesterresa till Vietnam förändrade livet för makarna Brorsson. Passionen för vintage och designmöbler i mörkt trä design från det lokala företaget District Eight fick dem att lämna sina välavlönade och framgångsrika jobb inom stålindustrin respektive mediabranschen för att satsa på Dunke Design.

Vad var det som hände egentligen?
– Vi gick in i ett lokalt kafé i L’usine i Vietnam och blev helt tagna av stilen, känslan och möblemanget. Man kan säga att det var passion vid första ögonkastet. Det är ju verkligen något av motsatsen till den skandinaviska, ljusa stilen.

TYDLIGT. Skylten säger allt.

Så ni tog med konceptet hem till Sverige?
– Ja, och öppnade butik i Midsommarkransen, med möbler och unika, industriella vintageföremål – allt sådant som vi älskar och egentligen alltid samlat på. Vi har både företag och privatpersoner som kunder och under förra årets började vi samarbeta med H&M Home.

Och nu ska ni bokstavligen bo i butiken – varför då?
– I Midsommarkransen har vi bara öppet några timmar under helgen men här i vår pop up i city är det öppet alla dagar och till ganska sent på kvällen. Vi kände att om vi ska hinna med att ha något vardagsliv så måste vi leva det här – allt från att dricka vårt elvakaffe till att hjälpa barnen med läxorna, och hänga med våra vänner över ett glas vin. På tisdag fyller yngsta dottern 14 år och då firar vi hennes födelsedag här så klart. Allt som är en del av vardagen är en del av Dunke Design.

HYBRID. Bostad eller butik? Både och.

Vilket är den största utmaningen rent praktiskt?
– Möbler som säng och bord har vi ju redan eftersom det tillhör sortimentet, och de kläder och de prylar vi behöver har vi tagit med. Matlagningen löser vi nog genom att köpa rätt mycket färdiglagat så den enda riktiga utmaningen är egentligen det här med dusch. Vi får helt enkelt cykla hem till Mälarhöjden ibland, haha.

Och hur länge ska ni ha det så här?
– Vi har skrivit kontrakt för 145 dagar, sedan får vi se. Det vi ser fram emot mest är att ha genuina möten med kunderna­ – möten som är på riktigt.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...