Cervera storsatsar med nytt koncept

Nytt butikskoncept, ny logotype, ny kommunikation och nya tjänster. Cervera står inför stora förändringar som ska göra varumärket tydligare.
Text: David Jansson

– Efter att i flera år arbetat med att effektivisera bakomliggande led står vi nu reda att ta nästa steg och genomföra förändringar som kommer att bli väldigt tydliga för kunderna, säger vd Johan Junehed till Market.

Till de förändringarna hör bland annat en ny visuell identitet med ny logotype och nya fasadskyltar samt ett uppdaterat butikskoncept med inredningselement som ska exponera sortimentet på ett tydligare och mer inspirerande sätt.

– Dessutom ska vi förändra all vår marknadskommunikation så att vi i stället för att som tidigare mest prata pris lyfter fram det vi vill stå för, som är service, sortiment och kvalitet, berättar Johan Junehed.

Till förnyelsen hör också nyheter som personal shoppers i butikerna och matlagningskurser med fokus på vilka verktyg som ska användas för att nå bäst resultat.

– Nya Cervera ska vara en destination för alla som vill höja ambitionerna i köket och njuter av att laga mat och bjuda på middagar.

Ambitionen är att ställa om alla butikerna i kedjan inom de närmaste tre åren.

– Omställningen tar tid eftersom den är omfattande och kräver en hel del resurser. Ordningen mellan butikerna beror mycket på deras potential och behov.

Först ut blir Cervera i Norrköping city, som slår upp portarna med det nya konceptet redan i morgon, den 25 augusti.

Det nya konceptet kommer också att finnas i de fyra nya butiker som Cervera öppnar i höst i Bergvik i Karlstad, Center Syd i Löddeköpinge, Hansagallerian i Malmö och Borås city.

– Vi har bestämt oss för att öka vår etableringstakt och siktar på att öppna 3-4 butiker om året den närmaste framtiden, säger Johan Junehed.

Trots den växande e-handeln?
– Vi tror på kombinationen av e-handel och butikshandel och gör bedömningen att butikskedjan kommer att vara väldigt viktig för oss. Den ger oss en fördel gentemot den renodlade e-handeln.

– Samtidigt förändrar e-handeln rollen för de fysiska butikerna. De måste bli bättre på att hjälpa och inspirera kunderna. Annars kan de lika gärna handla på nätet.

Hur går er e-handel?
– Den är fortfarande en liten del av vår totala verksamhet. Men vi siktar på att den om några år ska stå för cirka tio procent av försäljningen.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...