Foto: Susan Karling

Brexit-oron stiger efter brittiskt trendbrott

Brittiska sällanköpshandeln tappar försäljning för första gången på fem år samtidigt som inflationen stiger. ”Shrinkflation.”
Text: Kalle Östgren

Under tremånadersperioden december 2016-februari 2017 minskade försäljningen i jämförbara butiker i den brittiska sällanköpshandeln med 0,4 procent.

Det var det första säljtappet sedan november 2011 och innebär att säljuppgången inför jul tvärnitade efter nyår.

Det visar nya siffror från British Retail Consortium (BRC) och KPMG.

Samtidigt stiger den brittiska inflationen och oron stiger för att negativa effekter av Brexit nu visar sig på allvar för första gången.

– Fenomenet ”shrinkflation”, där konsumenterna får mindre för sina pengar, får också konsumenterna att minska på spontanshoppingen, kommenterar Paul Lockstone, vd för Barclaycard.

De brittiska konsumenternas minskade förtroende för den ekonomiska utvecklingen visar sig också i en tydlig minskning av bilförsäljningen under den senaste månaden.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...