Foto: Pontus Edman

Bokkedjan skapar mötesplats med krog i butiken

Anrika amerikanska bokhandelskedjan Barnes and Noble brottas som så många kollegor med allt tuffare konkurrens från Internet. Men nu tar företaget med 600 butiker ett nytt grepp. En krog i butiken ska vända siffrorna.
Text: Susan Berzelius

I staden Folsom i norra Kalifornien finns en av tre bokbutiker som nu fått en fullskalig restaurang mitt i butiken. Mat och dryck är högklassiga och ambitionen med satsningen är att skapa en mötesplats för invånarna på orten.

– Det fanns ingen bokbutik alls i Folsom innan vi öppnade i december, säger butikschefen Sophia Garman.

– Här vill vi att kunderna, våra gäster, hänger så länge de vill. Vi har väldigt generösa öppettider. De kan äta lunch, ta ett glas vin, surfa, bläddra i böcker, handla böcker förstås. Här finns mycket utrymme för exempelvis bokklubbar att träffas, äta och diskutera nya böcker med våra säljare.

Hittills finns konceptet Barnes and Nobel Kitchen bara på tre orter. Men resultatet hittills har varit så lovande att ytterligare två är på gång.

– Barnes and Noble har ju också onlinehandel. Men för att locka kunderna till de fysiska butikerna krävs att vi lägger till mervärden – som vår restaurang, säger Sophia Garman.

Annons:
Annons:
Annons:
Loading...