Foto: Daniel Norman

Body Shop tar betalt för påsen: ”Vill att kunden tänker efter”

Nästa vecka börjar The Body Shop ta betalt för påsarna. ”Vi vill att kunden ska tänka efter om de verkligen behöver en”, säger kommunikationschef Anna Tjäder.
Text: Daniel Norman

The Body Shop tycker att överkonsumtionen av påsar inom handeln är ohållbar.

Genom att börja ta betalt för dem vill kedjan dra sitt strå till stacken.

– Vi vill att kunden ska fundera över om den behöver en påse eller om de har en väska eller tygkasse som de kan stoppa varan i i stället, säger Anna Tjäder.

Redan 2008 sa The Body Shop nej till plastpåsar. Nu vill kedjan minska åtgången av papperspåsar.

– Överskottet från försäljningen av dem kommer att gå till trädplantering, berättar Anna Tjäder.

De kundklubbsmedlemmar som har med sig en tygkasse till sina varor premieras med extra bonuspoäng.

Inom dagligvaruhandeln är det vanligt att kunden får betala för kassarna, däremot är det inte alls lika vanligt inom sällanköpshandeln.

– Så vitt jag vet är det ingen annan än vi som gör det men jag hoppas att fler följer efter, säger Anna Tjäder. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...