Foto: Nordisk Film

Björn Borgs filmsuccé – retrokollektionen har sålt slut på flera håll

Filmen om Björn Borg är en succé – för varumärket Björn Borg. ”Den limiterade kollektionen vi har tagit fram i samband med filmen har sålt slut på flera håll”, säger Jonas Lindberg-Nyvang, marknadschef på Björn Borg.
Text: Michael Sandsjö

När den ikoniska rapgruppen Run DMC började klä sig i Adidaskläder och också gjorde låtar om det tyska sportmärket steg försäljningen drastiskt.

Samma effekt hade kultfilmen Easy Rider för Harley Davidson.

Nu hoppas klädmärket Björn Borg att filmen om tennishistoriens två största rivaler, Björn Borg och John McEnroe, ska ge samma skjuts åt varumärket.

– Jag fick kontakt med producenten redan i maj förra året och kände att manuset var väldigt starkt och att de hade fått ihop en imponerande rollbesättning. Det är klart att vi ville vara med i det sammanhanget, säger Jonas Lindberg-Nyvang.

Samtliga sportkläder som syns i filmen kommer från Björn Borg, i samarbete med filmens kostymdesigner Kicki Ilander.

Därtill har en limiterad retrokollektion tagits fram under namnet ”Signature”.

– Vi har inte använt den klassiska Björn Borg-loggan på länge, men nu var det läge igen. Och kläderna har gått jättebra hittills. Flera återförsäljare har sålt slut, säger Jonas Lindberg-Nyvang.

Henrik Bunge, vd på Björn Borg, säger såhär om draghjälpen från filmen.

– Även om man vet hur det gick mellan Borg och McEnroe finns det en sådan laddning mellan dem. Storyn är obetalbar och vi är väldigt glada över att kunna leverera de tidstypiska kläderna, säger Henrik Bunge.

Björn Borg Signature Collection släpptes direkt efter premiärvisningen av filmen den 31 augusti.

Annons:
Annons:
Loading...