Beteendestrategen: Matbutikerna måste
ta ansvar för folkhälsan

Vilket ansvar har matbutikerna i frågan om att få konsumenterna att äta mer hälsosamt?
Stort, menar beteendestrategen Linda Lindström.
– Butikerna måste knuffa kunderna mot bättre val, säger hon.
Text: Pontus Edman

Ohälsosamma matvanor bidrar till ohälsa i det svenska samhället. Men det finns lösningar – och matbutikerna har ett stort ansvar i frågan som debatterades under Icas seminuarium ”Framtidens hälsa – trend eller livsstil?”.

Beteendestrategen Linda Lindström har konkreta idéer om hur matbutikerna kan bidra till att konsumenterna får mer hälsosamma matvanor.

– Mycket handlar om hur varorna presenteras och exponeras, säger hon.

Pontus Edman
I paneldebatten deltog vetenskapsjournalisten Henrik Ennart, Anja Nordenfeldt på En Frisk Generation, beteendestrategen Linda Lindström, Icas omvärldsanalytiker Malin Eriksson och Joakim Nilsson, vd för Fazer Food.

Hon har själv gjort tester med köttfärs som visar att försäljningen minskar om färsen sambandsexponeras med morötter och tillhörande recept.

– Samtidigt ökade försäljningen av morötterna i samma utsträckning.

Så vad kan matbutikerna konkret göra?

– Exponera de nyttigare alternativen i ögonhöjd samtidigt som de lite onyttigare får en mer undanskymd plats. Sen vore det väldigt bra om onyttigheterna försvinner från kassalinjen. Med små förändringar kan butikerna göra stor skillnad, säger Linda Lindström.

Annons:
Annons:
Annons:

Debatt

Analyser

Rapporter

Market Premium

Loading...