Foto: Daniel Norman

Beskedet från Bubbleroom: ”Ska vi lyckas med vårt mål behöver vi butiker”

Bubbleroom har ingen fysisk butik kvar. I stället fokuserar e-handlaren på att sälja sina produkter i nätbutik eller hos återförsäljare. ”Jag är helt övertygad om att vi kommer att behöva fysiska butiker på sikt”, säger vd Ville Kangasmuukko.
Text: Daniel Norman

I mars 2014 öppnade Bubbleroom sin första fysiska butik i SKHLM i Skärholmen utanför Stockholm. 

Därefter öppnades även butiker i centrala Stockholm och i Farsta centrum. I dag finns ingen av dem kvar. 

– Vi har lärt oss väldigt mycket genom de tre butiker som vi drev själva, säger Ville Kangasmuukko.

Men i stället för att fortsätta den resan har Bubbleroom valt att fokusera på att utveckla sin e-handel och försäljningen av sin egna varumärken hos olika återförsäljare. B2b-försäljningen har vuxit kraftig de senaste åren och är lönsam. 

– Ser jag framåt i tiden är jag helt övertygad om att vi på sikt kommer att ha fysiska butiker igen. Fast de kanske inte kommer att se ut på samma sätt som man drivit fysisk butikshandel tidigare, säger Ville Kangasmuukko. 

Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko.

Han kan se framtida butiker som ett ställe där kunden får möjlighet att uppleva varumärket fysiskt, mötas och hämta paket. 

– Ska vi lyckas med vårt mål att bli störst på festkläder i Norden behöver vi butiker på strategiskt utvalda orter. 

Kan det komma redan i år? 
– Nej, i år fokuserar vi på kunden och på fortsatt tillväxt i vår e-handel och b2b-verksamhet.

För som sagt var, även om Bubbleroom inte har några egna fysiska butiker finns företagets egna varumärken hos ett hundratal återförsäljare i Sverige och nu också i Finland.  

– Under förra året expanderade vi till den finska marknaden. Nu tittar vi på att expandera till ytterligare ett land i Norden, Norge eller Danmark, under 2018, säger Ville Kangasmuukko. 

Han ser det som viktigt att Bubbleroom inte bara får in sina produkter hos fysiska återförsäljare utan även hos andra e-handlare. 

– Det är ett naturligt steg utifrån det vi ser sker just nu inom handeln där de fysiska butikerna har väldigt stora utmaningar med tillväxt. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...